appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: NOS Radio 1 Journaal
STER Advertentie

Middelbare scholen willen leerachterstand inhalen, maar niet iedereen ziet langere schooldagen zitten

Jan Vasek
maandag 6 juli 2020 | AVROTROS | Stax&Toine

Door de coronatijd hebben sommige middelbare scholieren meer moeite gehad om bij te blijven op school. Bijna een kwart van de middelbare scholen heeft daarom subsidie aangevraagd om aankomend schooljaar leerachterstanden weg te werken. 

Na de zomervakantie moeten de leerlingen aan de bak: ze krijgen langere lesdagen of krijgen zelfs extra lessen in de herfstvakantie. Vmbo-docent Nederlands, Hartger Meihuizen, in Stax&Toine: "Het is veel te vroeg om nu al leerachterstanden te zien."

Meihuizen ziet momenteel geen leerachterstand, maar contactachterstand ontstaan. "Voor leerlingen is het belangrijk dat ze hun mentor en docenten zien en spreken. Zeker vmbo’ers gaan pas werken als ze complimenten krijgen en gezien worden. Als het contact wegvalt en de leerling thuis niet prettig aan de slag kan, valt zo’n leerling weg. Een goede mentor is hun houvast."

Liever tot laat dan vroeg beginnen

Orthopedagoog Mariëlle Beckers vindt het belangrijk dat de scholieren die toch een leerachterstand hebben opgelopen, zoveel mogelijk stof tijdens de reguliere lessen kunnen inhalen. "Aan een puber vragen om langer te blijven is niet handig. Puberhersenen hebben ontspanning nodig, de concentratie is aan het eind van de dak behoorlijk gezakt."

Daarnaast hebben tieners van 15, 16 jaar  ook bijbaantjes. "Daar moet je rekening mee houden," zegt Beckers. "Maar ’s ochtends vroeg werken puberhersenen verre van top, dus extra vroeg beginnen werkt al helemaal niet."

Focus op kernvakken

De extra lessen op de school van Meihuizen worden waarschijnlijk aansluitend op de gewone lessen gegeven. Leerlingen kunnen bijspijkeren voor de kernvakken (Engels, Nederlands en wiskunde) en voor studievaardigheden. "Ik weet nog niet of ik extra les ga geven of dat iemand van buitenaf dat gaat doen. Ik zou het wel willen doen."

Meihuizen denkt dat de meeste van zijn leerlingen geen extra hulp nodig hebben. "Het gaat gewoon hartstikke goed. 10 van mijn 11 leerlingen doen het super, leerling 11 heeft waarschijnlijk achterstand. Zij kan er baat bij hebben. De rest heeft juist meer zelfvertrouwen gekregen. Zij zijn trots dat ze de discipline hebben opgebracht om online lessen te volgen. Dat is bijzonder om te zien."

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1