appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Verandert ons vlieggedrag na de coronacrisis? 'We moeten leren onze vakantie anders in te vullen'

Pixabay
maandag 25 mei 2020 | AVROTROS | Redactie Stax & Toine

Het kennisinstituut van mobiliteit publiceerde vandaag een rapport over het gemiddelde vlieggedrag van de Nederlander. We willen wel minder vaak het vliegtuig pakken, maar we blijven het toch doen. Hoe kan ons gedrag aangepast worden?

Iets waar beleidsmakers al jaren op sturen is door de coronacrisis in één klap geregeld: in de afgelopen maanden is de CO2-uitstoot van de luchtvaart drastisch verminderd. Maar hoe zorgen we ervoor dat er ook ná de coronacrisis niet te veel wordt gevlogen? Vandaag publiceert het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM) het onderzoek daarnaar.

Het rapport Op De Groene Toer geeft dankzij enquêtes uit 2019 een beeld over het gemiddelde vlieggedrag van de Nederlander. De ambitie om minder vaak het vliegtuig pakken is er, maar we blijven het toch doen. Het KiM komt met maatregelen die het gedrag van de 'veelvlieger' kunnen inperken.

We vliegen steeds meer

Tot de coronacrisis in ieder geval, laat plaatsvervangend directeur van het KiM Arjen 't Hoen weten in Stax&Toine. "In 2018 namen de meeste mensen nog de auto als ze op vakantie gingen," vertelt hij, "namelijk 47 procent vergeleken met 43 procent die het vliegtuig namen. Maar in 2019 sloeg dat opeens om. Toen werd het vliegtuig favoriet."

Het wordt heel makkelijk gemaakt om te vliegen. Zelfs mensen die heel duurzaam leven, weten hun vlieggedrag goed te praten. Dat beeld herkent 'T Hoen. "Cognitieve dissonantie noemen wij dat." Hij geeft wat voorbeelden: 'Ik vlieg wel, maar anderen vliegen meer' of 'Ik doe al aan afvalscheiding, dus ik mag vliegen.' "We weten dat vliegen slecht is," gaat 'T Hoen verder, "Maar we vinden het toch heel belangrijk. Dat geeft een ongemakkelijk gevoel."

Ecolabel

Het gedrag van mensen aanpassen is moeilijk, weet het KiM. Daarom geven ze aan dat het altijd in combinatie moet met technische oplossingen, zoals de verduurzaming van de brandstof.

Welke maatregelen kunnen we in de toekomst verwachten? "Het toepassen van een ecolabel zou gunstig kunnen zijn," geeft 'T Hoen aan, "Daarnaast moet men beter geïnformeerd worden over de gevolgen van vliegen, zodat het probleem concreter wordt."

Het nieuwe vliegen

Dat mensen steeds vaker op vakantie willen of willen reizen herkent psycholoog Ap Dijksterhuis. Hij is auteur van o.a. Wie Niet Reist is Gek. "We worden steeds meer gestrest," vertelt Dijksterhuis, "Elke generatie krijgt steeds meer behoefte aan vakantie. Het is door de komst van social media bijna een statussymbool geworden."

Over de toekomst van de luchtvaart kan tot nu toe alleen maar gespeculeerd worden, ook al zijn er wel duidelijke verwachtingen. "We moeten leren hoe we op een andere manier onze vakanties kunnen invullen," zegt de psycholoog, "Er was al een tendens gaande dat mensen bewuster omgingen met vliegen. Maar dit komt in een stroomversnelling door de crisis. De tijden van massatoerisme zijn achter ons."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1