appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: De Taalstaat
STER Advertentie

De betekenis van geschiedenis

Tessa de Leur
zaterdag 14 december 2019 | AVROTROS | redactie dr Kelder en Co Twitter

Met kleurpotloden in plaats van pen laten zien dat je je geschiedenis beheerst. Of het echt tot beter geschiedenisonderwijs leidt, zocht Tessa de Leur uit voor haar promotieonderzoek aan de UvA en de HvA.

Tessa de Leur in Dr. Kelder en Co

Jonge Doctor Tessa de Leur liet voor haar proefschrift HAVO 3-scholieren uit het hele land tekenen hoe het Forum Romanum er volgens hun uit heeft gezien. Hierdoor gingen de leerlingen hele andere vragen stellen dan wanneer ze het met een klassieke opdracht hadden moeten beschrijven.

Forum Romanum
Forum Romanum


Volgens De Leur komen er veel meer historische vragen naar boven bij scholieren in dit soort verbeeldingsopdrachten. "Het is vooral mooi om te merken dat leerlingen zien dat er verschil zit tussen het verleden en de geschiedenis. Want met dezelfde bronnen komen er veel verschillende producten uit." Het besef dat geschiedenis een construct is, meer dan een verzameling feiten maar ook een interpretatie, merken leerlingen sneller als ze visualiseren.

Concreter onderwijs

Volgens De Leur moet het geschiedenisonderwijs veel concreter worden. "In het onderwijs zijn we heel goed moeilijke begrippen eindigend op -isme te bespreken. Maar een begrip als industrialisatie beklijft veel beter als dit concreet en tastbaar wordt gemaakt." Dat kan bijvoorbeeld door de visualisatieopdrachten die zij in haar onderzoek liet uitvoeren.

Om deze techniek onder de aandacht te brengen van docenten verschijnt er naast het in academisch Engels gestelde proefschrift ook een praktisch boek voor docenten hoe ze leerlingen kunnen laten verbeelden. "Ik heb geen nieuwe methode onderzocht. Ik heb eigenlijk aangetoond dat iets wat docenten soms intuïtief doen, werkt."

De beTEKENis van de geschiedenisles

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1