appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Te vaak, te veel Engels op de universiteit

De Nederlandse universiteit verengelst en er komen steeds meer buitenlandse studenten naar Nederland. Gevolg: ook de Nederlandse student krijgt een Engelstalige opleiding. Tegenwoordig wordt 74 procent van de masteropleidingen alleen nog in het Engels onderwezen. 

Volgens professor dr. Lotte Jensen, hoogleraar Nederlandse literatuur en cultuurgeschiedenis aan de Radboud universiteit in Nijmegen, verschraalt hierdoor het onderwijs. "Het is belangrijk om die Nederlandse taal in het universitair onderwijs te handhaven", zegt Jensen in dr Kelder en Co. In de podcast van het radioprogramma Jortcast #51 legt ze uit waarom.

Jortcast #51 - When you too much Engels in the onderwijs hebt

"Er zijn vakgebieden waar het heel logisch is om in het Engels te doceren, maar het schiet echt door. Zeker bij Letteren, dan treedt er een verschraling op van het aanbod. Daarnaast is het een zichzelf versterkend proces", zegt Jensen.

Grapjes

"Buitenlandse studenten komen juist voor brede studies naar Nederland, maar in zulke brede opleidingen kunnen wij heel veel specialistische kennis over de Nederlandse taal en cultuur niet kwijt", zegt Jensen. "Als docent ben je minder vrij, je maak minder gemakkelijk grapjes, maar je ziet het ook aan de studenten. Als de voertaal Engels is, zijn het toch vaak de native speakers die aan het woord komen, en niet de Nederlandse studenten", zegt Jensen.

Handelsgeest

"Hoe kan het nou dat we het zo ver hebben laten komen?" wil dr Kelder weten. "Is het puur handelsgeest, puur opportunisme?" "Ja, handelsgeest", beaamt Jensen. "Nederlanders gaan wel te gemakkelijk mee in die internationale stroming en denken te weinig na over de waarde van de eigen taal en cultuur hierin. Die geven ze te gemakkelijk op. Er mag best meer trots of taalbesef, historisch besef op de eigen taal en cultuur zijn.”

Lotte Jensen over verengelsing in het onderwijs

Lotte Jensen over verengelsing in het onderwijs

Correctie melden
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1