appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Verplicht kinderen om te lezen!'

ANP
donderdag 23 augustus 2018 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Nederlandse kinderen lezen slechter. De leesvaardigheid daalt, en ook het plezier in lezen wordt steeds minder. Minder dan 25 procent van de Nederlandse leerlingen noemt lezen 'erg leuk'. Dit komt naar voren uit het internationale PIRLS-onderzoek naar leesprestaties. Schrijver Ted van Lieshout vindt dat dit moet worden aangepakt: hij pleit bij Radio EenVandaag voor het invoeren van een leesplicht.

Van de vijftig landen die aan het PIRLS-onderzoek meedoen, haalt Nederland de op één na laagste score op leesplezier. Als het gaat om leesvaardigheid is Nederland tussen 2001 en 2016 van de tweede naar de veertiende plaats gezakt. 

Ted van Lieshout pleit voor een leesplicht

"Je zou niet van school af mogen voordat je goed kunt lezen en schrijven. Dat zou in de wet vastgelegd moeten worden", zegt Van Lieshout. De schrijver vindt dat als kinderen nog niet op een bepaald niveau zitten, zij op school moeten blijven of extra scholing moeten volgen. "Zonder voldoende lees- en schrijfvaardigheid ben je niet goed voorbereid op zelfstandigheid en verdere studie- en beroepsmogelijkheden."

'Door iets op te leggen ontneem je het plezier'

'Leraar van het jaar 2017', meester Tjeerd van den Elsen, van basisschool De Vijf Hoeven in Tilburg, is het niet eens met het invoeren van een leesplicht. "Door kinderen iets op te leggen en te verplichten, ontneem je hen juist het plezier." Volgens hem zit het lezen al goed ingebed in het schoolrooster. "We hebben bijvoorbeeld de schoolbibliotheek aantrekkelijk ingericht met nieuwe boeken. We lezen twee keer per week voor en vier keer per week staat ‘lekker lezen’ op het rooster."

Enthousiasmeren lijkt belangrijk. Uit het jongste inspectieverslag 'De Staat van het Onderwijs' blijkt dat maar een derde van de leerlingen zich bij de leesles betrokken voelt. Ted van Lieshoiut is het ermee eens dat het hebben van plezier belangrijk is. Hij bezoekt zelf regelmatig scholen om kinderen voor te lezen en te vertellen over zijn schrijverschap. "Ik pas me dan aan op het niveau van de kinderen, zodat ze het wel leuk vinden wat ik voorlees. Op die manier probeer ik ze enthousiast te maken."

Ouders hebben ook een taak, vinden Van Lieshout en Van den Elsen. Het voorlezen van je kind helpt namelijk enorm. "Dat kan je heel lang blijven doen. Ik lees de kinderen van groep zes ook nog steeds voor", zegt meester Van den Elsen.

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1