appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Humberto
STER Advertentie

Wie is de beste ondernemer van Nederland?

In de zoektocht naar 'De beste Nederlander' bespreken we vandaag het lichaamsdeel 'handen'. Die staan symbool voor de beste ondernemers in ons land. Sander Schimmelpenninck, hoofdredacteur van het tijdschrift Quote, nomineert drie ondernemers voor 'De beste Nederlander'.

De beste Nederlander

Hoe ziet de beste Nederlander eruit? Het is natuurlijk hartstikke fictief, maar wel leuk om over na te denken: stel dat we alle krachten zouden bundelen, van wetenschap tot sport, wat voor een persoon zou daar uitkomen? En is deze Nederlander in één beeld te vangen? De Ochtend gaat op zoek naar dat antwoord deze week. In vijf dagen bespreken we met vijf ambassadeurs de stand van de wetenschap, sport, muziek, de weldoeners en het ondernemerschap. Kunstenaars Niels Ballemans en Robin Burger vangen die zoektocht én het resultaat in een uniek kunstwerk: De Beste Nederlander.

Wim van der Leegte, VDL

Schimmelpenninck nomineert Pieter Zwart, Wim van der Leegte, Fokke de Jong. "Om bij Wim van der Leegte (VDL) te beginnen, dat is een typische ondernemer van de babyboom-generatie zoals we die veel hebben in de Quote 500." Van der Leegte kreeg het bedrijf van zijn vader, maar bouwde het uit tot een grote onderneming. Daar gaat het volgens Schimmelpenninck ook om. "Hij heeft banen gecreëerd en banen behouden."

Fokke de Jong, Suitsupply

"Fokke de Jong is echt een heel ander type", vindt Schimmelpenninck. "Echt een bluffer. Hij staat ook bekend als een moeilijke man om voor te werken, maar is enorm succesvol." Schimmelpenninck roemt De Jong om de business waar hij in werkt. "Pakken, smaak, daar blinken we meestal niet zo in uit. Maar hij heeft de smaak van de Italianen gecombineerd met het Nederlandse prijsbewuste en de marketing van de Amerikanen. Dat vind ik heel gaaf."

Pieter Zwart, Coolblue

"De focus op de klanttevredenheid is bijzonder aan zijn bedrijf, ook niet typisch Nederlands", zegt Schimmelpenninck. "Ik heb wel eens wat besteld en het is echt opvallend hoe goed je behandeld wordt als klant. Dat maakt de ervaring prettig en daarom komen mensen terug."

Stem hieronder op De beste Nederlander en luister hier het gesprek met Sander Schimmelpenninck terug 

Correctie melden
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1