Achtergrond
EO

Reformatorisch Dagblad doet handreiking naar actievoerder zoenposter

foto: Reformatorisch Dagbladfoto: Reformatorisch Dagblad
  1. Nieuwschevron right
  2. Reformatorisch Dagblad doet handreiking naar actievoerder zoenposter

Lezers van het Reformatorisch Dagblad vonden maandagavond een flyer op hun deurmat waarmee ze kunnen protesteren tegen de reclamecampagne van kledingwinkel Suitsupply. Op het pamflet stonden twee zoenende mannen met daardoor een groot rood kruis en de tekst 'Gezin in gevaar'. "Een klap in het gezicht voor homoseksuelen", zegt Gert-Jan van Leeuwen, voorzitter van de christelijke LHBTG-organisatie CHJC/Contrario in Dit is de Dag.

"Ikzelf ben al een tijdje redelijk zeker van mijn identiteit, maar zo’n flyer als dit kan veel homoseksuelen in isolement duwen", vertelt Van Leeuwen. Volgens hem geeft het Reformatorisch Dagblad met deze flyer een signaal af dat het fout is om homoseksueel te zijn en dat mensen hierover niet in gesprek willen gaan.

Niet met twee maten meten

Maar ondanks dat de krant is overspoeld met negatieve reacties, staat hoofdredacteur Steef de Bruijn achter de boodschap. Homoseksualiteit blijft dan misschien wel een heikel punt en de krant voelt zich verantwoordelijk om zich zo nu en dan uit te spreken tegen de maatschappelijke fenomenen die zij als fout of schadelijk zien.

Tegelijk geeft De Bruijn wel aan dat het niet de bedoeling is dat mensen door dit soort standpunten het gevoel krijgen dat ze worden buitengesloten of niet welkom zijn. "Er ligt een te grote focus op dit onderwerp. De Bijbel schrijft namelijk ook over andere zonden die wij als mensen begaan. Denk aan zwart werken of belasting ontduiken. Je kan niet het ene wel accepteren en het andere niet. Dat is met twee maten meten."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Postercampagne

Eerder deze maand heerste er discussie over de postercampagne ‘Celebrate Love’ van vrouwenrechtenorganisatie Femmes for Freedom. Door middel van posters waarop onder andere zoenende mannen stonden afgebeeld wilde de organisatie aandacht vragen voor vrije partnerkeuze. Nu heeft Jasper Klapwijk een crowdfundingsactie opgezet met als doel om deze postercampagne in het Reformatorisch Dagblad te laten drukken. En ondanks hun standpunten lijkt de krant zich niet tegen deze actie te keren. "Zo'n postercampagne zou onze lezers zeer shockeren", vertelt De Bruijn, "maar dat betekent niet dat we niet open staan om iets met deze campagne te doen."

Hoe kan de orthodox-christelijke wereld worsteling homoseksualiteit beëindigen?

Ster advertentie
Ster advertentie