Achtergrond
KRO-NCRV

WNL-Baas Huisjes: ‘Ook Shownieuws bij de NPO’

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. WNL-Baas Huisjes: ‘Ook Shownieuws bij de NPO’

Shownieuws bestaat vijftien jaar, en WNL-voorman Bert Huisjes heeft grote waardering voor het programma. Zo groot, dat hij het programma graag bij de Publieke Omroep zou zien, zei hij vandaag in het mediaforum in Spraakmakers. "Een programma als EenVandaag, daar zou je best tien minuten shownieuws achter kunnen doen."

Voor Huisjes hoort dit nadrukkelijk bij de taak van de NPO. "We moeten als publieke omroep iedereen bereiken." Shownieuws is volgens hem minder vilein dan zijn evenknie RTL Boulevard. Het programma brengt over bekende Nederlanders nieuwtjes over zaken die gewone Nederlanders ook meemaken: geboortes, huwelijken, scheidingen. Veel mensen willen daar alles over weten. En ook voor zulke mensen, die misschien niet geïnteresseerd zijn in de onderwerpen waarover de Volkskrant bericht, moet de NPO er ook zijn.

Oud- tweedekamervoorzitter Gerdi Verbeet is geen trouwe kijker, maar kan Huisjes’ gedachtegang volgen. "De sandwichformule. Als je de aandacht van kijkers die geïnteresseerd zijn in shownieuws eenmaal hebt, kun je hen ook het wereldnieuws voorschotelen."

Huisjes vertelt dat Shownieuws precies zo begonnen is, als rubriekje aan het einde van Hart voor Nederland. De ambitie was om de instituties te laten voor wat ze zijn en echt de verhalen van mensen te verzamelen. Dat rubriekje sloeg aan, maar of de formule sterk genoeg was voor een eigen programma, was lang punt van discussie tussen de SBS6-bazen.

Luister hier het Mediaforum:

Het Mediaforum met Bert Huisjes en Anne Fleur Dekker

Ster advertentie
Ster advertentie