Achtergrond
KRO-NCRV

Hoe de afgewezen film 'Buying the band' een ware culthit werd

foto: 3 voor 12 / Youtubefoto: 3 voor 12 / Youtube
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe de afgewezen film 'Buying the band' een ware culthit werd

“Ik zweer je dat ik niet weet hoe dat gebeurd is”, zegt filmmaker Teus van Sintmaartensdijk over zijn film Buying the band. Hij maakte de film al in 2014, maar niemand wilde ‘m hebben. Totdat hij deze zomer ineens berichten kreeg, dat de film als een lopend vuurtje onder muzikanten werd verspreid.

Van Sintmaartensdijk heeft dus geen idee hoe de film ineens bij anderen terecht kwam. "Die film was dood, er lag een harde schijf in m’n la. Maar steeds meer berichten kwamen mijn kant op, dat die film verspreid werd." Dat vond hij al hilarisch.

Van Sintmaartensdijk besloot de film bij zijn contacten bij de VPRO en 3 voor 12 aan te kaarten, "die kenden de film ook al", vertelt hij. Inmiddels is de film te zien op de website van 3 voor 12 en is hij in gesprek met de NPO om de film op televisie uit te zenden.

Populair onder muzikanten

De film gaat over de steenrijke zakenman Jan ‘t Hoen die ervan droomt in een rockband te spelen. Hij probeert daarom de oude band van Herman Brood bij elkaar te krijgen, met hemzelf op drums. 't Hoen krijgt de mannen bij elkaar en regelt een studio en een manager. Maar rock & roll en het zakenleven blijken nogal anders te zijn, zo blijkt al snel.

Filosoof en musicus Frank Meester, die ook bij Spraakmakers aan tafel zat, vond de film erg herkenbaar: "Die strijd die er altijd is binnen bandjes, dat herkent iedereen die muziek maakt. Daarom is de film zo populair onder muzikanten."

'Ik word er nu niet rijk van'

Van Sintmaartensdijk heeft zelf de productie van de film betaald, vertelt hij. "Het moest natuurlijk onafhankelijk zijn dus ik heb het zelf betaald en een vriend van mij heeft er wat geld in gestoken zodat ik af en toe met een geluidsman kon draaien. En die heb ik nog niet helemaal terug kunnen betalen. Ik ben er niet rijk van aan het worden. De lol voor mij zit 'm erin dat er zoveel aandacht voor is."

Chapeau van Jan Slagter

Aan het einde van het gesprek krijgt Van Sintmaartensdijk nog een groot compliment van Jan Slagter, directeur van omroep Max. "Ik vind het wel knap. Echt respect voor hoe je dit hebt gedaan. Dat je met zo weinig middelen dit gemaakt hebt, winst interesseerde je niks. Echt, chapeau." Van Sintmaartensdijk reageert: "Wel jammer dat je het niet wilde uitzenden." "Nou", zegt Slagter, "daar hebben we het nog wel over."

Luister hier het gesprek met Teus van Sintmaartensdijk en bekijk hier de film 'Buying the Band'.

Teus van Sintmaartensdijk over de film Buying the Band over Wild Romance

Ster advertentie
Ster advertentie