appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

Komt er een brug tussen Engeland en Frankrijk?

ANP
woensdag 31 januari 2018 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

De Britse minister van Buitenlandse Zaken, Boris Johnson, wil graag de banden met Frankrijk goed houden. Ook na de Brexit. Daarom stelde hij op een top bij de Franse president Macron het volgende plan: een brug over het Nauw van Calais, om op die manier Engeland en Frankrijk met elkaar te verbinden. Johnson noemt het belachelijk dat de twee grote economieën slechts met een spoorlijn verbonden zijn. Brugontwerper Joris Smits vertelt wat er moet gebeuren om het plan van Johnson werkelijkheid te laten worden.

Er moet 32 kilometer overbrugd worden om van Engeland naar Frankrijk te komen. Dat is een grote afstand, maar er bestaan al bruggen die even lang of langer zijn. In China zijn bruggen van meer dan 40 kilometer gebouwd. Dat wil niet zeggen dat de brug bij Calais op dezelfde manier kan worden aangelegd. 

Flatgebouwen onder water

Joris Smits was in zijn carrière al betrokken bij het ontwerp van honderd bruggen. Wat zijn volgens hem de knelpunten voor de bouw van deze brug? "Het water in het Nauw van Calais is enorm diep", vertelt Smits. Bij de bouw van de 24 kilometer lange Jiaozhou-brug In China was het water maar 15 meter diep, terwijl in het Nauw van Calais 45 meter overwonnen moet worden. "Bij Calais zouden de kolommen onder water al ware flatgebouwen zijn", zegt Smits. "Er moeten ook nog eens schepen voorbij, en dat zijn geen kleine jongens. Je moet op een bepaald punt ook zeker nog verder de hoogte in."

Toch heeft de ontwerper alle vertrouwen in de staat van de techniek om zo'n brug te maken. "Op zo'n lange afstand bouw je kleine stukjes, met pijlers daaronder. Misschien zou je bij deze brug grotere stukken bouwen."

Tunnel al terugverdiend

De bouw zou wel een dure aangelegenheid worden: "Zo'n brug gaat tussen de 8 en 12 miljard euro kosten." Toch hoeft dat geen probleem te zijn, vertelt Smits. "De tunnel van Calais kostte 13 miljard, maar die heeft zichzelf al ruimschoots terugverdiend."

Praten over het project maakt de brugontwerper enorm enthousiast. Smits: "Mijn handen jeuken, het is natuurlijk een fantastische uitdaging. Ze mogen zeker bij ons aankloppen."

De brug van Boris Johnson

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1