appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

'Undercover' als chauffeur bij Uber

ANP
vrijdag 15 december 2017 | AVROTROS | Redactie EenVandaag Twitter

Journalist Jeroen van Bergeijk werkte vijf maanden als chauffeur voor Uber. In Radio EenVandaag vertelt hij over zijn ervaringen.

Hoe is het om te werken bij een bedrijf dat je 'bestuurt' per app? Een app die ook nog eens precies bijhoudt hoe jij presteert, en je elke dag per rapportcijfer beoordeelt. Journalist en schrijver Jeroen van Bergeijk besloot om het uit te vinden. Hij meldde zich bij Uber en werkte vijf maanden als taxichauffeur voor het omstreden bedrijf.

Bijna een half jaar geleden liet hij zich omscholen: hij haalde een chauffeursdiploma, vroeg een taxivergunning aan, schreef zich in bij de Kamer van Koophandel, regelde een auto en organiseerde de benodigde papieren.

Nog een heel gedoe, maar Van Bergeijk was heel gemotiveerd: "Als consument ben ik een fan van Uber. Maar ik vroeg me wel altijd af hoe die jongens daarvan rondkomen. Want die ritjes zijn zo goedkoop. Daarnaast is Uber een controversieel bedrijf. Dus ik was wel heel benieuwd hoe het was om daar voor te werken. Het was ook wel echt een droom van me om taxichauffeur te worden."

Minimumloon

Leuk vond Van Bergeijk het zeker. Maar om er een goed inkomen mee te verdienen, zoals Uber het had voorgespiegeld, dat viel hem flink tegen. "Na het aftrekken van de benzine, de 25 procent commissie die je aan Uber moet betalen en het leasen van de auto, houd je nog maar weinig over. Wat je uiteindelijk overhoudt is op z'n best het minimumloon."

Van Bergeijk is volledig afhankelijk van de Uber-app. Daar komen zijn ritjes binnen, maar houdt ook zijn prestaties nauwkeurig bij. "De app is eigenlijk je baas en neemt ook steeds meer je leven over. Je hoeft niet meer na te denken. De app vertelt je wat je moet doen."

Van Bergeijk krijgt steeds meer zijn draai te pakken. Hij verdient in zijn laatste maand 10,57 euro per uur, net boven het minimumloon. Maar dan wordt hij ziek. "Dat kan je je niet permitteren, want alle risico’s liggen bij de taxichauffeur." Sinds vorige week is Van Bergeijk geen Uber-chauffeur meer. "Ik mis het wel. Het leukste is om zo veel verschillende mensen te ontmoeten."

Het boek over de ervaringen van Van Bergeijk als taxichauffeur voor Uber verschijnt in het voorjaar van 2018.

Mijn leven als Uber-chauffeur

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nlFacebook of op Twitter.

Foutje gezien? Mail ons. Hartelijk dank!
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1