Achtergrond

'De Mol is monopolist, maar wel ónze monopolist'

foto: Talpafoto: Talpa
  1. Nieuwschevron right
  2. 'De Mol is monopolist, maar wel ónze monopolist'

[KRO-NCRV] We moeten John de Mol steunen in zijn plannen om de concurrentie met onder meer Google en Facebook aan te gaan. Dat zei Quote-journalist Mark Koster vanmorgen in het Mediaforum van De Ochtend. Hij blikte terug op de Talpa-presentatie van John de Mol van donderdag. Daarin verweet hij de Nederlandse regering gebrek aan visie op het mediabeleid.

Onze monopolist

Journalist Koster, die bezig is met een boek over de familie De Mol, steunt John de Mol in zijn pleidooi voor meer vrijheid voor zijn bedrijf op de Nederlandse markt. "De man heeft volkomen gelijk", vindt Koster. "Er wordt altijd gezegd: John de Mol is een monopolist. Maar hij is wel ónze monopolist. Stel je voor dat een Chinees ineens RTL overneemt, dan kijkt Big Brother gewoon letterlijk in je huiskamer mee vanuit China. Dat is wel een heel andere Big Brother dan John de Mol. Die kan misschien een beetje narrig zijn maar die kennen we tenminste."

Oneerlijke strijd

Volgens Koster heeft John de Mol met zijn kritiek op het overheidsbeleid het belang van het Nederlandse mediaproduct op het oog, maar ook zijn eigen belang. "Maar dat maakt niet zoveel uit", zegt Koster. "Soms is eigenbelang ook nationaal belang. De Mol voert een totaal oneerlijke strijd. Men vindt dat hij een gevaar voor het land is, maar dan heb je de afgelopen jaren echt niet goed opgelet."

Laat me mijn gang gaan

Koster denkt dat De Mol af wil van wettelijke beschermingsconstructies die voorkomen dat hij van radio, tv en internet één bedrijf kan maken. "Hij had vroeger een belang in SBS en RTL, en dat werd verboden. Eigenlijk zegt hij: hou eens op, laat me mijn gang gaan. Ik bescherm het Nederlandse cultuurgoed, want Facebook is al lang binnen."

Miljardair De Mol verdient alle steun van de politiek, vindt Koster. "Amerika is het land van de vrije markt. Het denken over monopolisten, dat je commerciële machten uit elkaar moet trekken, bestaat daar al veel langer. John de Mol is misschien niet de beste persoon om hierover te beginnen, maar dat hij dit nu zegt is echt een cry for help en daar moeten we echt goed naar luisteren. Dus een oproep aan de politiek: denk hierover na en doe wat."

Strijd met Google en Facebook

Ronald Ockhuysen van Het Parool wees erop dat kranten, de publieke omroep en John de Mol allemaal een gemeenschappelijk belang hebben: de strijd aanbinden met Google en Facebook. Ockhuysen: "Die partijen zijn binnengekomen en mogen met andere spelregels het spel meespelen hier, en halen de advertentiemarkt leeg. Facebook is een heel slim bedrijf. Dáár zou de overheid zich druk over moeten maken. Het profileert zich als een techniekbedrijf dat ons tools geeft om content te delen. Maar ze gedragen zich in alles als een uitgever."

Slim van Mark Zuckerberg

Ockhuysen stoort zich eraan dat Facebook in Nederland fiscaal niet behandeld wordt als uitgever. "Zij verkopen advertenties en zij verkopen content, ze verdienen geld met advertenties. Ze doen dus alles wat een uitgever doet, maar ze zeggen: sorry, we zijn geen uitgever, we doen alleen maar aan technologie. Heel slim van Mark Zuckerberg, daardoor verdient hij nog veel meer geld dan hij anders zou verdienen, maar dáár moet de overheid zich op richten, en niet op het Nederlandse medialandschap."

Luister hier het mediaforum terug:

Het Mediaforum met Annette van Trigt en Ronald Ockhuysen

Ster advertentie
Ster advertentie