Onderzoek
KRO-NCRV

Schadeclaim Julio Poch tegen Staat en oud-collega’s

foto: Jos Slatsfoto: Jos Slats
  1. Nieuwschevron right
  2. Schadeclaim Julio Poch tegen Staat en oud-collega’s

Oud-piloot Julio Poch (65), die in Argentinië terecht staat op verdenking van misdrijven tegen de menselijkheid, komt met een schadeclaim tegen de Nederlandse Staat en drie vroegere collega’s bij Transavia die belastende verklaringen over hem hebben afgelegd. “Ik houd die mensen verantwoordelijk voor wat er met mij is gebeurd,” zegt Poch vanuit de gevangenis in een telefonisch interview met Reporter Radio.

Zijn advocaat, Geert-Jan Knoops, heeft de drie inmiddels formeel aansprakelijk gesteld “voor alle schade die Poch en zijn familie” hebben geleden. Ook de Nederlandse Staat kan een claim verwachten. “Ik heb nooit de kans gekregen om me in eigen land te verweren tegen de aantijgingen, en ben via de achterdeur uitgeleverd”, zegt Poch.

Volgende maand doet de rechtbank in Buenos Aires uitspraak in zijn strafzaak. Poch zou veertig jaar geleden betrokken zijn geweest bij de moord op politieke tegenstanders van het Videla regime. Ze werden levend uit vliegtuigen in zee gegooid. De oud-vlieger van Transavia zit inmiddels acht jaar in voorarrest. Het proces, waarin nog 53 andere verdachten terechtstaan, duurt nu al vijf jaar. De openbaar aanklager eiste levenslang tegen hem.

Dodenvluchten

Poch houdt vol dat hij onschuldig is. Hard bewijs van zijn betrokkenheid bij de “dodenvluchten” is er niet. “Maar als je in Argentinië van iets wordt beschuldigd, moet je zelf bewijs aandragen voor je onschuld. Gelukkig heb ik mijn vliegers logboeken, waaruit blijkt dat ik onmogelijk iets met die vluchten te maken kon hebben.” Poch vloog veertig jaar geleden bij de Argentijnse marine in gevechtsvliegtuigen en was niet eens bevoegd om transporttoestellen te besturen.

Hij zegt “positief” te zijn over de afloop van de zaak, maar is er niet helemaal gerust op. “Het is een politiek proces, een afrekening met het verleden. Rechtbanken staan hier zwaar onder druk van de mensenrechtenorganisaties die wraak willen nemen. Het maakt niet uit op wie.”

Verklaringen

De strafzaak tegen Poch leunt op verklaringen van drie voormalige collega-vliegers bij Transavia die beweerden dat hij had “bekend” dat hij “regelmatig vluchten uitvoerde met groepen personen die uit zijn vliegtuig in zee werden gegooid”. Dat zou Poch in 2003 tijdens een etentje hebben toegegeven, waarna ze met het verhaal naar de politie stapten.

Het Openbaar Ministerie in Nederland heeft die beschuldiging nooit nader onderzocht, maar speelde de belastende informatie wel ongecontroleerd door aan de Argentijnse autoriteiten die onmiddellijk om uitlevering vroegen. “Dat is een grote fout geweest,” zegt Poch in het interview met Reporter Radio. “Als Nederland de zaak zelf zou hebben onderzocht, was al snel duidelijk geworden dat er niets aan de hand was. Dan was het allemaal niet zo uit de hand gelopen.”

De Transavia collega’s die hem bij de politie hadden aangegeven, moesten later in een verhoor onder ede bij de rechter commissaris toegeven dat ze Poch nooit letterlijk hadden horen zeggen dat hij persoonlijk betrokken was bij de dodenvluchten. Maar toen zat Poch al in de gevangenis. “Ik ben acht jaar van mijn leven kwijtgeraakt,” zegt Poch in Reporter Radio. “Ik houd die mensen verantwoordelijk voor wat er met mij is gebeurd.”

Uitgeleverd

Poch stelt ook de Staat aansprakelijk. Nederland kon Poch niet uitleveren wegens het ontbreken van een verdrag met Argentinië. Toen Poch in september 2009 vlak voor zijn pensioen bij Transavia zijn laatste vlucht maakte naar Valencia, tipte Nederland de Spaanse justitie. Waarna Spanje hem op het vliegtuig naar Buenos Aires zette. “Mijn verwijt aan Nederland is dat ik via de achterdeur ben uitgeleverd, terwijl Nederland zelf nooit serieus onderzoek heeft gedaan naar de beschuldigingen.”

Als Poch wordt vrijgesproken, wil hij de schade verhalen. “Ik ben acht jaar van mijn leven kwijtgeraakt,” zegt hij in Reporter Radio. “Ik was in gesprek met ArkeFly om mij loopbaan als vlieger na mijn pensioen bij Transavia voort te zetten. Inmiddels ben ik 65 en klaar met die droom.”

Reporter Radio, zondag 22 oktober, 19 uur

Ster advertentie
Ster advertentie