Achtergrond

Is één fietspad tegenwoordig nog genoeg?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Is één fietspad tegenwoordig nog genoeg?

[KRO-NCRV] Nergens is de fiets, die dit jaar 200 jaar bestaat, zo populair als in Nederland. Of je nu stratenmaker bent of minister-president, iedereen stapt op de fiets. Met zo’n 22,7 miljoen fietsen is Nederland een echt fietsland te noemen. Maar hebben we met de komst van de e-bike en de toenemende populariteit van de wielrennerssport nog wel genoeg aan één fietspad?

Het wordt niet per se steeds drukker op het fietspad, maar wel steeds diverser: voor je slingert een groep scholieren en van achteren komt een wielrenner in hoge snelheid aan crossen. Vervolgens word je nog even ingehaald door een e-bike en hoor je getoeter van een snorfiets die er langs wil.

Snelheidsverschillen

Op het fietspad zijn steeds meer snelheidsverschillen en die kunnen nog wel eens voor problemen zorgen, zegt Hans Buiter, verenigingshistoricus van de ANWB. ''Zeker in de gebieden waar het erg druk is, zoals Amsterdam. Maar ook in andere steden speelt het.''

Investeren in fietspaden

Buiter geeft aan dat de infrastructuur in Nederland in principe heel goed geregeld is. Maar hij zegt ook dat het goed is om niet op je lauweren te rusten en verder te gaan. Investeren in fietspaden is volgens Buiter belangrijk voor de rest van het verkeer. "Fietsers dragen bij aan ontlasting van andere wegen en zo'n investering is lager dan de investering in andere wegen."

Hoe ziet Buiter de toekomst van de fietspaden dan voor zich? Misschien zijn verschillende fietspaden per snelheid een idee, want 'het verkeer functioneert nu eenmaal het beste als het één snelheid heeft. Dus hier ligt nog een puzzel'.

Ster advertentie
Ster advertentie