Achtergrond

‘Zoektocht naar Savannah uitzenden via Facebook is jacht op sensatie’

foto: NOS/Kees van Damfoto: NOS/Kees van Dam
  1. Nieuwschevron right
  2. ‘Zoektocht naar Savannah uitzenden via Facebook is jacht op sensatie’

Honderden verontruste bewoners zochten afgelopen weekend in de weilanden naar het lichaam van Savannah Dekker (14). Hart van Nederland zond die zoektocht live uit op Facebook. “Dit is jacht op sensatie, ranzig”

Hoofdredacteur van het SBS-programma, Marc van der Ree, begrijpt niets van de kritiek. “Honderden mensen waren uitgelopen om te zoeken, dat lijkt mij genoeg reden om erbij te zijn”, laat hij weten in het Mediaforum op NPO Radio 1.

"Die drone was van een vrijwilliger, wij hebben daar maar tien seconden van laten zien”, zegt Van der Ree. “Ik snap de hele privacy-discussie niet. Het lijkt mij dat je erbij moet zijn: het is op dat moment nieuws.”

Forumlid en columnist Nausicaa Marbe snapt niet dat het nieuwsprogramma de zoektocht uitzond via Facebook. “Stel dat die drone iets had gevonden en we hadden de beelden binnen gekregen. Ik vind dat echt een hele ranzige kant. Het is jacht op sensatie”, stelt Marbe. Naast beelden van een drone was ook te zien hoe mensen met stokken in het gras zochten.

Twintig seconden vertraging

Volgens de hoofdredacteur worden de beelden wel met twintig seconden vertraging uitgezonden. “Zodat we de camera uit kunnen doen als iets in beeld komt.”

Ook stelt hij dat is samengewerkt met de politie. “Een woordvoerder heeft gereageerd via Facebook en toen onze verslaggever in het dorp kwam, hoorde hij dat mensen het heel prettig vonden dat ze op deze manier op de hoogte werden gebracht.” Van der Ree stelt dat de filmpjes 5 miljoen keer bekeken zijn.

Het Mediaforum

Ster advertentie
Ster advertentie