Achtergrond

Mediaforum: Wat te doen tegen online nepberichten?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Mediaforum: Wat te doen tegen online nepberichten?

[KRO-NCRV] Facebook en Google gaan beter hun best doen om fakeberichten van hun sites te weren, na kritiek dat populaire nepberichten de Amerikaanse presidentsverkiezingen hebben beïnvloed. Vorige week noemde Facebook-oprichter Mark Zuckerberg de rol van nepnieuws op Facebook nog marginaal.

Bekijk hier het Mediaforum met Hasna El Maroudi en Charles Groenhuijsen

Google gaat nu het advertentiebeleid aanpassen. Het bedrijf wil niet meer adverteren op sites die nepnieuws verspreiden. "Facebook en Google veranderen de beeldvorming, daarom is het goed dat ze er toch iets aan doen", zegt Hasna El Maroudi in het Mediaforum in De Ochtend op NPO Radio 1.

De Opzij-columniste vindt het een goede stap van de twee bedrijven, al denkt ze niet dat de nepberichten op Facebook de enige reden was voor de overwinning van Trump. Volgens El Maroudi is het probleem vooral dat iedereen op internet bewijzen kan vinden voor zijn eigen gelijk, hoe krom sommige redenaties ook zijn.

'Kletskoek'

Het verweer van Zuckerberg was dat Facebook alleen techbedrijf is en daardoor alleen maar een neutraal doorgeefluik is. Presentator Charles Groenhuijsen vindt het dat "totale kletskoek. Facebook is inmiddels ook een heel groot mediabedrijf." Hij vreest wel dat er niet zo veel gedaan kan worden tegen de verspreiding van nepberichten.

Groenhuijsen trapte er onlangs zelf ook in. "Ik heb een redelijke antenne voor dit soort onzin maar toch ging het mis."

Talkradio traditie

Eigenlijk is het verspreiden van nepberichten niets nieuws onder de zon. Groenhuijsen trekt het fenomeen breder, naar Amerikaanse talkradioprogramma's die voornamelijk rechts georiënteerd zijn. Volgens Groenhuijsen hebben die programma's een enorme invloed.

"De hoeveelheid gif, ellende en bagger die elke dag over Amerika wordt uitgestort is gigantisch", vindt El Maroudi. Als het op nepberichten gaat, hanteert ze zelf het principe: bij-twijfel-niet-doen. "Als ik maar even denk: het zal toch niet waar zijn, dan blijkt het meestal een nepbericht te zijn."

Brave types

De Britse krant The Guardian ontdekte in augustus dat Macedonische sites veel geld verdienen aan bezoekers die nepberichten over Trump afkwamen. Volgens Groenhuijsen heeft maar een deel van de mensen achter die honderdveertig sites zakelijke motieven.

Het andere deel bestaat wat hem betreft uit pestkoppen à la GeenStijl. "Het zijn vaak buitengewoon brave types die net een bord boerenkool hebben gegeten en daarna nog even een halfuurtje gaan pesten op internet."

Ster advertentie
Ster advertentie