Achtergrond
KRO-NCRV

ProRail-directeur over gestaakte campagne: 'Harde campagnes zijn nodig'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. ProRail-directeur over gestaakte campagne: 'Harde campagnes zijn nodig'

ProRail-topman Pier Eringa noemt het spijtig dat er mensen gekwetst zijn door de 'spoorlopers-campagne'. Toch denkt hij dat harde campagnes nodig zijn om doden op en langs het spoor te voorkomen. Dat zegt de scheidend president-directeur van het spoorbedrijf in het programma Spraakmakers.

Onlangs werd na veel kritiek de omstreden reclamecampagne Victim Fashion – Created by accident gestopt. Het spoorbedrijf toonde in die omstreden campagne beschadigde kleding van slachtoffers van treinongelukken. De reclame moest jongeren waarschuwen voor het gevaar dat ze lopen langs het spoor.

Meer doden 2018

Ondanks de vele aandacht die er is geweest voor onveilige overgangen en spoorlopers, is vorig jaar het aantal dodelijke slachtoffers flink gestegen. In 2018 overleden veertien mensen op of bij het spoor, blijkt uit het jaarverslag van ProRail. Dat zijn er acht meer dan in 2017.

'Het kan niet hard genoeg zijn'

Eringa betreurt de emotie die de campagne los heeft gemaakt bij nabestaanden en machinisten, maar hij hoort ook andere geluiden: "Ik ken ook machinisten die zeggen: het kan niet hard genoeg zijn. Ieder slachtoffer dat je kunt voorkomen, is er één".

De spoorwegdirecteur wil het aantal spoordoden naar nul brengen, maar nog steeds ontstaan er elke dag gevaarlijke situaties door spoorlopers. "Dan zit de machinist met het hart in de keel en komt hij of zij gestrest uit de trein", aldus Eringa. "Dan mag je ons ook vragen er stevig tegenaan te gaan in een campagne."

Ster advertentie
Ster advertentie