appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-airplay plyr-captions-off plyr-captions-on plyr-download plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-logo-vimeo plyr-logo-youtube plyr-muted plyr-pause plyr-pip plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-settings plyr-volume
STER Advertentie

Prinses Laurentien: 'Tijdens het eten moeten mijn kinderen hun smartphone echt wegdoen'

ANP
maandag 11 maart 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Prinses Laurentien weet zelf ook niet altijd wat het juiste is om te doen met het smartphonegebruik van haar kinderen. Daarom denkt ze nu na over een plan om de balans te bewaren tussen ons digitale leven en de echte wereld. Ook wil ze ervoor zorgen dat iedereen in de samenleving mee kan komen met de digitalisering.

Prinses Laurentien en Vodafone CEO Jeroen Hoencamp over digitalisering

Zelf worstelen Prinses Laurentien en Jeroen Hoencamp, die als topman bij VodafoneZiggo mede-initiatiefnemer is van de conferentie Digitaal Samenleven, allebei met het smartphonegebruik van hun kinderen. ''Ik weet niet helemaal wat het juiste is om te doen'', zegt Prinses Laurentien. ''De enige plek waar de smartphone in ieder geval niet in zicht komt, is aan tafel.'' Bij Hoencamp thuis zijn de smartphones ook in de slaapkamers verboden.

Doelgroepen

Mensen zijn soms heel lang op zoek naar een telefoonnummer via internet of hebben problemen met het inloggen via DigiD. Het vooroordeel is dat vooral ouderen tegen deze problemen aanlopen en dat kinderen juist te veel uren achter het scherm doorbrengen. Prinses Laurentien wil voorkomen dat we de problemen rond digitalisering toeschrijven aan bepaalde groepen.

Veel kinderen zien dat hun ouders gewoon precies hetzelfde doen

Prinses Laurentien

Ouders proberen vaak het smartphonegebruik van hun kinderen te beperken, maar moeten ook eerlijk naar zichzelf kijken. ''We zijn toch gauw geneigd om te denken in doelgroepen. Ik spreek met veel kinderen en jongeren en die zien dat hun ouders gewoon precies hetzelfde doen.'' We moeten ons daarom volgens haar meer richten op gezinsprogramma's. 

Tegelijkertijd zijn ze het erover eens dat er verschillende plannen moeten komen voor elke doelgroep. ''Al die verschillende doelgroepen moet je ook verschillend benaderen'', zegt Hoencamp. Hij is van plan om met mensen uit die doelgroepen na te denken over plannen om mensen digitaal vaardiger te maken. Per doelgroep verschillen namelijk ook de oorzaken van de problemen.

Laaggeletterdheid

Prinses Laurentien zet zich al jaren in voor de bestrijding van laaggeletterdheid. Volgens haar kan digitalisering helpen bij het tegengaan van dit probleem, maar moeten we er niet vanuit gaan dat elke laaggeletterde ook een probleem heeft met digitalisering. ''Ik heb de afgelopen maanden met heel veel mensen gesproken en dan blijkt dat je niet in doelgroepen kunt denken'', zegt Prinses Laurentien. Ze noemt het voorbeeld van een 94-jarige vrouw die zichzelf, omdat ze controle wilde krijgen over haar medische gegevens, nog digitaal vaardig heeft gemaakt.

Oplossingen

De plannen zijn vanuit drie invalshoeken tot stand gekomen. ''Ten eerste mogen we er best trots op zijn dat Nederland koploper is in de digitale infrastructuur, maar dat moeten we wel zo houden want de ontwikkelingen gaan ontzettend snel'', zegt Hoencamp. Het tweede punt dat hij noemt is onderwijs. Daar moeten we volgens hem aanpassingen in maken zodat iedereen digitaal vaardig kan worden. ''Ten slotte is inclusie van groot belang: we moeten zorgen dat iedereen meekomt.''

Vandaag vindt in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid de conferentie over digitalisering Digitaal Samenleven plaats.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1