appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

'Slecht idee om van KLM een B-merk te maken'

ANP
vrijdag 8 februari 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Vandaag kwam de De Telegraaf met het bericht dat topman Benjamin Smith van Air France-KLM af wil van KLM-baas Pieter Elbers. Eerder deze week meldde de Volkskrant dat er een memo was uitgelekt bij de luchtvaartmaatschappij waarin werd gesuggereerd dat KLM een B-merk zou worden. Dat zou een slecht idee zijn, zegt oud-gezagvoerder Benno Baksteen in Spraakmakers.

Oud-gezagvoerder over KLM

Trots op bedrijf

''De KLM draait veel efficiënter dan Air France'', zegt de oud-gezagvoerder. ''Ook een wasmiddelproducent heeft meerdere merken voor verschillende delen van de markt. Daar is niks mis mee.'' Werknemers zijn, volgens Baksteen, eerder geneigd een goed product af te leveren als ze trots zijn op het bedrijf waar ze werken. ''Dat haal je onderuit als je van KLM een B-merk zou maken.''

Efficiency

Ook luchtvaartdeskundige Hans Heerkens zou het een slecht idee vinden om het merk KLM te laten verdwijnen. Wel denkt hij dat er meer efficiency bereikt kan worden als Air France en KLM echt één bedrijf worden. ''Het staat voor mij niet vast dat KLM een autonome luchtvaartmaatschappij blijft. Wat goed gaat bij KLM moet je overbrengen naar Air France.'' Zo zou je volgens Heerkens ook een efficiënter routenetwerk kunnen creëren.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1