appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg
Meer NPO
STER Advertentie

‘Multinationals moeten stoppen met communiceren uit hun ivoren toren’

ANP
vrijdag 12 oktober 2018 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Premier Rutte had een advies aan de zestien topmannen uit het bedrijfsleven die hij gisteren in het Catshuis ontving: communiceer beter met de buitenwereld. Want de relatie tussen samenleving en multinationals is niet goed. Volgens communicatieadviseur Jan Driessen en econoom Matthijs Bouman moeten topmannen opnieuw leren hoe ze met beeldvorming moeten omgaan.

Stand.nl: Multinationals moeten zich opener opstellen naar de samenleving

De bijeenkomst in het Catshuis was volgens Driessen slecht voor het imago van multinationals. “Hoe de topmannen in geblindeerde busjes werden aangereden, zoveel beslotenheid helpt totaal niet mee.” Driessen was veertien jaar de communicatiedirecteur van het verzekeringsbedrijf Aegon. Hij denkt dat de kwetsbaarheid van bedrijven enorm is toegenomen de laatste jaren, mede door social media. “In 2000 hadden we een totaal andere wereld, toen konden we als communicatieadviseurs de beeldvorming nog naar onze hand zetten.”

Oude hap

Volgens econoom en journalist Matthijs Bouman hebben we gisteren niet de echte topmannen bij het Catshuis gezien, alleen de commissarissen. “Dat was ook nog een de oude hap uit de jaren negentig.” Driessen denkt daarom dat bedrijven opnieuw moeten leren hoe ze verantwoording afleggen. Bouman sluit zich hier bij aan. “Ze verstoppen zich voor het maatschappelijke debat.” Volgens Bouman is het ernstig dat topmannen niet communiceren wat voor beslissingen ze nemen en waarom. “Ik heb ze vaak gevraagd om het uit te leggen, maar dat willen ze niet en dan wordt de discussie toch gedomineerd wordt door mensen die er geen verstand van hebben.”

Naar dezelfde concerten

Bouman denkt dat een van de oorzaken van de kloof tussen bedrijfsleven en maatschappij is dat multinationals geen Nederlandse bedrijven meer zijn. Volgens de econoom zijn het bedrijven geworden die overal ter wereld zitten en zich niet verbonden voelen met Nederland. “Waarom zouden die in gesprek gaan met Den Haag, die zitten liever in Brussel.”

Volgens Driessen staan topmannen van multinationals te ver af van de samenleving. “Ze worden dagelijks in auto met chauffeur rondgereden en ze gaan allemaal naar dezelfde concerten.” Driessen denkt dat dit kan veranderen als er andersdenkenden bij multinationals gaan werken. “Je moet jonge mensen en vrouwen aanstellen en stoppen met communiceren vanuit de ivoren toren.”

 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1