Achtergrond
KRO-NCRV

ProRail sluit gevaarlijke spoorwegovergangen niet zonder toestemming gemeenten

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. ProRail sluit gevaarlijke spoorwegovergangen niet zonder toestemming gemeenten

ProRail gaat niet op eigen houtje gevaarlijke spoorwegovergangen blokkeren met betonblokken. Alles gaat in overleg met gemeenten. "We doen niets wat niet mag", zegt topman Pier Eringa in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers.

De topman van ProRail geeft in De Telegraaf aan dat ze niet langer wachten op lokale besluitvorming en het heft in eigen handen nemen. Volgens de krant wil de spoorbeheerder onbewaakte overwegen in Nederland afsluiten met betonblokken en daar volgende week mee beginnen.

Samenspraak gemeenten

Toch gaat ProRail niet geheel op eigen houtje te werk om zomaar spoorwegovergangen te blokkeren, vertelt topman Eringa. "Als een overweg gevaarlijk blijkt, maar de gemeente wil niet meewerken, gaan we het niet doen", zegt hij hierover. "We zullen dat altijd in samenspraak met gemeenten doen. Maar we pakken wel onze verantwoordelijkheid." En volgens de topman is er haast bij. "Als we niet meer tempo maken, blijven we klagen dat overwegen zo onveilig zijn en dat er slachtoffers blijven vallen."

In Nederland zijn nog 113 onbewaakte spoorwegovergangen. De topman ziet ze het liefst allemaal zo snel mogelijk verdwijnen. "Er zijn voorbeelden die zo gevaarlijk zijn", zegt Eringa. "Dan moet je niet langer discussiëren, maar handelen."

Ster advertentie
Ster advertentie