Achtergrond
KRO-NCRV

LINDA-hoofdredacteur Jildou van der Bijl: 'Er is geen leuke radiozender voor vrouwen'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. LINDA-hoofdredacteur Jildou van der Bijl: 'Er is geen leuke radiozender voor vrouwen'

Magazine LINDA viert alweer haar 15-jarige jubileum. Een nieuwssite en video-app zijn er al. Is een radiozender de volgende stap? "Dat we daarover nadenken mag geen geheim zijn", zegt Jildou van der Bijl, hoofdredacteur van LINDA in het NPO Radio 1-programma Spraakmakers.

In de ogen van Van der Bijl is radio nog lang niet afgeschreven. "Audio wordt steeds belangrijker. Ik vind dat je altijd heel goed moet kijken wat er speelt en wat de mogelijkheden zijn." Het team van LINDA bekijkt en test daarom uitgebreid de mogelijkheden. Van radio, podcasts, talkshows tot aan muziek. En niet onbelangrijk: voor vrouwen is het aanbod in radiozenders schaars, vindt Van der Bijl. "Ik vind het heel erg jammer, want er is helemaal geen leuke vrouwenzender."

Blijven dromen

Of een radiozender daadwerkelijk op poten wordt gezet, blijft vooralsnog afwachten. "Dat hangt van zoveel factoren af", zegt de hoofdredacteur. "Ik vind dat je altijd moet blijven dromen. Een beetje willen, roepen en duwen. Dan gebeurt er nog weleens wat."

Quote

Lezers praten terug. Dat was vijftien jaar geleden niet zo.

Jildou van der Bijl, hoofdredacteur van LINDA.

In de vijftien jaar dat het blad bestaat, is er een hoop veranderd. Facebook, Twitter en Instagram bestonden nog niet. "Lezers praten terug. Dat was vijftien jaar geleden niet zo", zegt Van der Bijl. "Een paar mensen schreven een mail of een brief en wij waren alweer druk met het volgende nummer." Inmiddels gaan discussies over artikelen online gewoon verder. "Als wij een artikel publiceren dat mensen niet bevalt, laten ze van zich horen ook."

Kwetsend

In het verleden konden lezeressen een twee uur durende date met een gigolo winnen, sierden blote borsten de cover en stond een nummer volledig in het teken van een bezoekje aan de gynaecoloog. Tegenwoordig denken de makers nog langer na over keuzes die zij maken. "We zijn een blad dat speelt met clichés. Dat is ingewikkelder geworden", zegt Van der Bijl. De reden? "Je kunt mensen hiermee kwetsen, omdat je een stereotype uitvergroot. Misschien was dit vroeger ook al het geval, maar nu is dat veel zichtbaarder en zijn mensen terecht mondiger."

Voor de eeuwigheid

De veranderingen maakte Van der Bijl van dichtbij mee. Al jaren staat ze aan het roer bij het maandblad. Of ze bij een volgend jubileum nog steeds als hoofdredacteur is verbonden aan LINDA moet de toekomst uitwijzen. "Dat weet ik niet", zegt ze hierover. "Zolang het nog leuk en inspirerend is, en je waarde kunt toevoegen, kun je nog prima ergens zijn. Ons streven is dat alles nog bestaat als wij er niet meer zijn. Het mooiste is om iets voor de eeuwigheid te maken."

Ster advertentie
Ster advertentie