Achtergrond
KRO-NCRV

De methode Wakker Dier: Mensen wakker schudden en supermarkten aan de schandpaal nagelen

foto: Youtubefoto: Youtube
  1. Nieuwschevron right
  2. De methode Wakker Dier: Mensen wakker schudden en supermarkten aan de schandpaal nagelen

Met provocerende radio- en tv-reclame maakt Wakker Dier mensen bewust van de misstanden in de veehouderij. Door die spotjes zijn supermarkten en producenten op hun hoede. Wakker Dier wil de consument wakker schudden.

Volgens de brancheorganisatie voor supermarkten koopt de consument er geen kip minder om. Directeur Marc Janssen van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL): "Als Wakker Dier campagne voerde tegen plofkip in bijvoorbeeld Albert Hein, dan zag je de verkoop van plofkip toenemen. Consumenten onthouden toch gewoon, kip, goedkoop, naam supermarkt."

Verslaggever Roy Heerkens van Spraakmakers maakte een weekserie over de methode Wakker Dier. Beluister de afleveringen terug:

Guerrilla

Valeske Hovener van Wakker Dier bestrijdt dit: "Dit roept het CBL al sinds 2013, daar hebben zij echter geen onderbouwing voor. Wij laten onderzoek doen naar onze methode en het werkt. Consumenten hebben een negatief beeld van de plofkip en geven aan ook minder plofkip te kopen."

Verse plofkip is overigens niet meer te koop in de supermarkt. Dat was het doel van Wakker Dier en dat is dus gelukt. Het Radio 1-programma Spraakmakers verdiepte zich deze week in de ‘methode Wakker Dier’. Reint-Jan Renes, lector crossmediale communicatie in het publieke domein: "Het is een kleine organisatie, een guerrillabeweging, ze opereren snel en zijn gericht op het stigmatiseren van bedrijven. Zij zijn de aanjagers onder de dierenactivisten en ze zijn daarin heel effectief."

De banden met de overheid zijn niet belangrijk. "Dat gaat veel te traag", zegt Anne Hilhorst, campagneleider van Wakker Dier. "We richten ons liever op supermarkten en producenten. Die kunnen ervoor zorgen dat er binnen een half jaar wat anders in het schap ligt."

Het nieuwe roken

Met scherpe spotjes brengt de stichting de boodschap naar buiten. Wakker Dier betaalt de spotjes met geld van donateurs, in 2017 bijna 3 miljoen euro. Ook krijgt Wakker Dier jaarlijks 500.000 euro van de Postcode Loterij.

Hun uitvalsbasis is het kantoor van Wakker Dier in Amsterdam, dat huist in de voormalige Oranje-Nassau Kazerne. Er werken 16 mensen, die zich bezighouden met campagnevoeren, communicatie en fondsenwerving. Op de muur hangen krantenartikelen waar de stichting trots op is. "Vlees eten is het nieuwe roken", wijst campagneleider Anne Hilhorst op een artikel in Metro. "Dat zijn koppen waar wij wel blij mee zijn."

Wakker Dier zegt niet tegen het eten van vlees te zijn. Maar Marc Jansen, directeur van CBL bestrijdt dat: 'Eerst was het de plofkip, nu willen ze kip met 1 ster, straks 2 sterren en dan alleen nog biologische kip. En daarna, willen ze dat we helemaal geen vlees meer eten. Maar dat gaat niet gebeuren."

Noodzakelijk blijven

Ook dit bestrijdt Wakker Dier. "Er werken mensen bij Wakker Dier die ook vlees eten. We ijveren voor een goed leven voor ieder dier." Hoe dan ook, de plofkip is dankzij Wakker Dier uit de supermarkt verdwenen. Maar de supermarkten hebben geen vrij spel. De kiloknaller uit de winkels, dat is het volgende doel.

"Vroeger probeerde Wakker Dier meer biologisch vlees in de schappen te krijgen", zegt Niels Dorland van de dierenbescherming. "Inmiddels wil Wakker Dier, net als wij, in alle winkels alleen nog vlees met minstens één ster van het 'Beter leven'-keurmerk. We vullen elkaar goed aan. Zij zijn de aanjagers en wij denken vervolgens mee in een oplossing."

Al met al lijkt het eind voor Wakker Dier nog niet in zicht. Anne Hilhorst: "Het liefst heffen we ons op, maar teveel dieren hebben nog een te slecht leven. Ik ben bang dat we nog wel even noodzakelijk blijven."

Ster advertentie
Ster advertentie