Achtergrond
KRO-NCRV

Bezuinigingen NPO: 'We moeten niet doen alsof het allemaal wel meevalt'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Bezuinigingen NPO: 'We moeten niet doen alsof het allemaal wel meevalt'

"Op journalistiek bezuinigen we niet." Dat zei directeur Video van de NPO Frans Klein bij de bekendmaking van de plannen voor de Publieke Omroep dinsdag. "Dat is heel mooi," zegt NTR-directeur Paul Römer, "maar als je bij Zembla werkt of Brandpunt+, dan heb je aan deze opmerking niet zoveel. Dan ben je namelijk je baan kwijt."

Het is ook niet in het belang van het publiek, stelt Römer. "Hoe je het ook wendt of keert: er gaat geld af en niet een klein beetje ook. Er worden minder programma’s gemaakt." Door te stellen dat het niet een bezuiniging is, maar een ‘omlegging naar online’, zoals Frans Klein het noemt, bagatelliseer je de ingreep volgens de NTR-baas. "We moeten niet doen alsof het allemaal wel mee valt."

Kroniek van de aangekondigde dood

Spraakmaker Harry Starren, ondernemer en bestuurder op het terrein van zorg en onderwijs, vindt het jammer dat de NPO de bezuinigingen doorzet. "Kroniek van de aangekondigde dood", noemt hij het. "Door te bezuinigen, geef je eigenlijk Den Haag gelijk dat je met minder toe kunt en zo brokkelt het steeds verder af."

Is er ook goed nieuws? Wel degelijk. Er komt meer geld voor online en daar kan bijvoorbeeld Brandpunt+ weer laten zien waar het goed in is. Dat signaleert Klaske Tameling, coördinator crossmedia bij BNNVARA, al wil ze wel de kanttekening maken dat er nog steeds maar twintig procent van het budget naar online gaat. "Bezuinigingen kunnen soms ook de juiste impuls geven. NOS op 3 zie je nu online bloeien, waar ze zich niet aan de conventies van tv hoeven te houden. En dat zie je ook weer doorsijpelen op tv."

BBC taster

Kijk naar de BBC, adviseert Tameling. die hebben BBC taster, een ontwikkelcyclus in drie stappen: try, taste en share. Je maakt iets, laat het publiek er aan proeven en ontwikkelt het eventueel verder. Of niet. "Laat ons dáár nou in investeren", zegt Tameling. "laat ons een nieuwe ontwikkelcyclus aanleren. Dan heeft het publiek meer wat het wil, en het kost ook nog eens veel minder".

Ster advertentie
Ster advertentie