Achtergrond
KRO-NCRV

Met dit spel kun je zelf nepnieuws maken (en je er tegen beschermen)

foto: Slechtnieuws.nlfoto: Slechtnieuws.nl
  1. Nieuwschevron right
  2. Met dit spel kun je zelf nepnieuws maken (en je er tegen beschermen)

Met het Slecht Nieuws-spel kun je zelf nepnieuws maken om je er beter tegen te verweren. Ruslandkunde-studenten Ruurd Oosterwoud en Jon Roozenbeek maakten het online-spel om de gemiddelde nieuwsconsumenten als het ware te 'vaccineren' tegen fake news, zodat ze vervolgens de echte trollen beter kunnen herkennen. Het spel werd besproken in Het Mediaforum van Spraakmakers.

Aan tafel zat Vrij Nederland-hoofdredacteur Ward Wijndelts: "Het is een heel charmant initiatief om mensen te laten zien hoe makkelijk je kunt polariseren en een rimpeling kunt veroorzaken in het medialandschap door je agressief op te stellen in de communicatie. Je ziet die machinaties, die worden gedeconstrueerd."

De speler kiest een onderwerp om over te berichten. Hoe controversiëler, hoe beter. Je krijgt vervolgens suggesties voor koppen, die moet je zo polariserend mogelijk maken. Ook kies je een wervende, overdreven slogan voor je nieuwssite/vlog. Je score (je aantal volgers) schiet dan omhoog. Wijndelts: "Door de feedback die je krijgt, word je gestimuleerd om steeds extremer gedrag te vertonen. En als je kijkt naar de sociale media is dat wel een beetje wat er aan de hand is. Die dichotomie die in het publieke debat ontstaat wordt ingegeven door degenen die het hardst schreeuwen."

Volgens media-adviseur Ton Verlind toont het spel hoe media überhaupt functioneren. "Het gaat wat mij betreft verder dan social media", zei hij in Spraakmakers. "Dit gaat over medialogica. Dit heeft ook wel betrekking op het spanningsveld waarin professionele journalisten opereren. Het moraal van het verhaal is: als je genuanceerd opereert, moet je genoegen nemen met minder succes in termen van volgers en aantallen. Wil je aantallen bereiken, dan moet je ongenuanceerd zijn. En dat is een heel breed spectrum van heel redelijk tot en met liegen. Maar dit is ook het spanningsveld waarin de reguliere media opereren."

Volgens Verlind zijn lang niet alle consumenten op de hoogte van de nepnieuws-tactieken die in het spel uitgelicht worden. Hij vervolgt: "In dat spanningsveld worden verschillende keuzes gemaakt, van heel verantwoord tot heel onverantwoord. Ik geef workshops medialogica en ik gebruikt dit spel daar graag bij. Ik denk dat mensen die niet vertrouwd zijn met deze afwegingen er ongelooflijk veel van kunnen leren. Je moet het spelen."

Ster advertentie
Ster advertentie