Achtergrond
BNNVARA

Dit is waarom wiskunde echt niet eng is

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Dit is waarom wiskunde echt niet eng is

Sinussen, cosinussen en tangensen. Een vaas met rode en witte knikkers en de stelling van Thales. Deins je al achteruit van angst? Het zou zo maar kunnen, want best veel mensen krijgen rillingen van wiskunde. Onderzoeker en wiskundedocent Gerardo Soto y Koelemeijer schreef het boek ‘Wie is er bang voor wiskunde?’ en legde bij De Nieuws BV uit waar die angst vandaan komt en wat we eraan kunnen doen.

Het zaadje geplant in de kindertijd

Al vanaf jonge leeftijd wordt kinderen aangeleerd wiskunde met negatieve dingen te associëren. Graaf Tel van Sesamstraat is maar een enge man met een nare lach en donder en bliksem op de achtergrond. Wiskundedocent Gerardo Soto y Koelemeijer maakte ook mee dat een jongen in zijn klas vertelde over het boek 'De Telduivel': "Het is op zich een goed boek om kinderen door verhalen met wiskunde om te leren gaan, maar waarom moet het nou weer een duivel zijn?" Dit soort associaties maakt dat we ook op latere leeftijd getallen nog altijd koppelen aan vervelende dingen, "zoals met de belastingaangifte of het afsluiten van een hypotheek", zegt Soto y Koelemeijer.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Leraren en ouders houden het in stand

De oorzaak voor het in stand houden van wiskunde-angst kan gevonden worden bij leraren en ouders. "Het is makkelijk om de angst door te geven aan kinderen", zegt Gerardo, "Leerkrachten op de basisschool, vaak vrouwen, vinden rekenen vaak zelf ook niet makkelijk en zeggen dat ook. Vooral meisjes reageren daarop." Datzelfde geldt voor ouders, als zij tegen hun kinderen zeggen dat wiskunde moeilijk is, worden kinderen sneller bang. Het wordt echt in stand gehouden – niemand zegt dit soort dingen over vakken als Aardrijkskunde: "Aardrijkskunde-angst heb ik nog nooit van gehoord."

Toetsen zonder tijdsdruk

Soto y Koelemeijer heeft wel een aantal ideeën over hoe die angst te temmen. "Soms komen kinderen trillend van angst mijn klaslokaal binnen voor een toets. Ze kunnen bijna niet meer praten van de stress. Het helpt als je ze dan van tevoren een stukje laat schrijven over hoe ze zich voelen en waarom ze zo bang zijn." Daarnaast vindt hij het eigenlijk maar raar dat proefwerken binnen een bepaalde tijd af moet: "Een toets duurt een uur of twee uur. Ik zou liever zien dat we dat gevoel van tijdsdruk weg konden nemen, door kinderen er zo lang over te laten doen als nodig is. Dán kan je pas echt zien wat ze kunnen."

Misschien is het wel nodig om het vak Wiskunde sowieso op een andere manier in te richten. "Wiskunde gaat nu toch vaak over saai sommen maken. Ik snap best dat dat niet heel leuk is en dat mensen daardoor ook niet begrijpen waar je wiskunde eigenlijk precies voor nodig hebt in het leven. Ik zeg ook wel eens als mensen vragen waar je wiskunde voor nodig hebt, ja, nergens voor. Maar achter de schermen is wiskunde overal om ons heen, in onze smartphones en computers bijvoorbeeld. Ik zou dan ook graag zien dat we het bij Wiskunde meer gaan hebben over de filosofie en geschiedenis van de wiskunde. Zodat we kunnen vertellen over hoe de wiskunde tot stand gekomen is en dat het een ontwikkeling is. Hopelijk begrijpen leerlingen dan ook dat ook zij zich kunnen ontwikkelen en het niet allemaal metéén hoeft."

Wiskunde is niet eng! - Met Gerardo Soto y Koelemeijer

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Facebook en Twitter

Ster advertentie
Ster advertentie