Geschiedenis

Zwarte schaap in de radiofamilie

foto: Foto: Goed Afgestemdfoto: Foto: Goed Afgestemd
  1. Nieuwschevron right
  2. Zwarte schaap in de radiofamilie

[NTR - RAD1] Waren het piraten, vrijbuiters of slimmeriken die gebruik maakten van mazen in de wet? In de jaren zestig en zeventig zorgden zeezenders ervoor dat de radio werd opgeschud. In deze 7e aflevering van Hallo Hier Hilversum bespreken Vincent Bijlo en Ger Jochems de opkomst van de zeezenders, de eerste commerciële radiostations met popmuziek.

Een aantal radiohandelaren verzon in 1959 het plan om commerciële radio te maken, los van religieuze of ideologische achtergronden. De wet bood daar geen ruimte voor en daarom kozen ze voor uitzenden op zee buiten de territoriale wateren. Het idee was geïnspireerd op Radio Mercur in Denemarken, waar al een zeezender ronddobberde.

Zwarte schaap

Aan het initiatief werd de naam Vrije Radio Omroep Nederland (V.R.O.N.) gegeven. Dat werd omgebogen tot Radio Veronica, genoemd naar het zwarte schaap Veronica waarover Annie MG Schmidt in 1959 een boekje publiceerde. Het startkapitaal was 100.000 gulden, bij elkaar gebracht door drie zakenlieden: M. Lewin, L. Ph. Slootmans, en H. Oswald. Insteek was om een radiostation te maken met populaire muziek, afgewisseld met reclamepraatjes die moesten zorgen voor inkomsten.

Het oude lichtschip Borkum Riff werd aangekocht en in 1960 begonnen uitzendingen op zeven kilometer voor de kust van Noordwijk en later Scheveningen.

"Ik ben mijn hele leven lang al gefascineerd door zeezenders", zegt Vincent Bijlo. "Het liep niet zo lekker in het begin. Ze kregen weinig inkomsten. Veronica liet de korte golf los en ging naar de middengolf." Er kwam een omslag in de popariteitul toen een kousen-merk reclamegeld in het station pompte. In 1965 stond Veronica aan de wieg van de Top 40, de lijst met de best verkochte platen.

Ster advertentie
Ster advertentie