appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharestar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

Het nieuws van alle kanten

Pokémon Go: wat is het geheim achter de massahysterie?

ANP
donderdag 21 juli 2016 | NTR | Mart Vogel

Op straat, in parkjes en zelfs in je eigen voortuin, overal zie je aan hun telefoon gekluisterde mensen Pokémons vangen. Het spel is zo populair dat de beurswaarde van ontwikkelaar Nintendo verdubbelde. De wereld lijkt bezeten van Go, maar waarom? Wij gingen op zoek naar de wetenschap achter de massahysterie.

Hoewel de game pas ruim een week uit is, staat de downloadteller al op meer dan vijftien miljoen. In die week verdubbelde de waarde van Nintendo, kreeg Go autisten naar buiten en zorgde het spel voor ongelukken, waaronder zelfs met fatale afloop.

'Een groene kaart voor Pokémon Go!'

Hoe kan een spel in zo’n korte tijd zoveel teweeg brengen? We vroegen het aan gameonderzoeker Marries van de Hoef. "Moeilijke vraag", begint Van de Hoef. "Om een goede analyse te maken moet je verder kijken dat alleen het spel. De psychologie van de speler en de maatschappelijke context zijn net zo belangrijk. Dat zijn grofweg de belangrijkste dingen waar we vanuit de wetenschap naar kijken als we over de aantrekkingskracht van videogames nadenken."

Aantrekkelijke spelelementen

"Je bent als eerste geneigd om het succes aan de game zelf toe te schrijven", vertelt de onderzoeker. "Welke elementen maken de game leuk? Bij Pokémon is dat bijvoorbeeld het verzamelaspect. Net zoals men vroeger postzegels spaarde. Maar dat is niet alles. Het spel is opgedeeld in korte taakjes die constant je beloningssysteem activeren. Dat maakt het verslavend."

"Go faciliteert in drie van de belangrijkste spelersbehoeften, die consistent in de wetenschappelijke literatuur terugkomen: uitdaging, ontdekking en sociale interactie. Daarnaast is het spel laagdrempelig. Iedereen heeft een smartphone en het is niet moeilijk te leren. Toch zijn er spellen die het op alle bovenstaande vlakken beter doen. Als we het succes willen verklaren moeten we dus verder kijken."

Samen monsters vangen

"Vanuit de speler gezien is nostalgie een sterke factor. Veel mensen groeiden op met Pokémon. Nu kunnen ze de beestjes zelf in de echte wereld vangen. Ook maken we er zelf een socialer spel van. Je trekt er samen met je vrienden op uit om monsters te vangen. Daarnaast ontmoet je andere spelers waardoor er een gevoel van saamhorigheid ontstaat."

'Er zijn betere spellen'

"Een belangrijke oorzaak van het succes is de massa-aandacht afgelopen halfjaar. De nostalgische waarde van het spel zorgde voor een grote groep enthousiastelingen, waardoor het overal in de media verscheen. Ook mensen die minder met Pokémon hebben werden nieuwsgierig en mensen blijven kuddedieren. Als je vrienden het eenmaal hebben kun jij natuurlijk niet achterblijven."

"Samengevat zie ik twee hoofdredenen voor het succes", sluit Van de Hoef af. "Het begon met sterke nostalgische gevoelens bij het vangen van Pokémon in de echte wereld. Combineer dit met het sneeuwbaleffect van de massa-aandacht en je hebt een groot succes. De game zelf faciliteert dat succes. Het is leuk genoeg en spreekt een breed publiek aan, maar er zijn betere spellen!"

DJ Gerard Ekdom maakt zich zorgen: Pokémon Go is virtual insanity

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu.

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1