Wetenschap & Techniek

Tips om uit je internet bubbel te komen

foto: Gisela Giardinofoto: Gisela Giardino
  1. Nieuwschevron right
  2. Tips om uit je internet bubbel te komen

Ondanks dat we een enorme informatiestroom ter beschikking hebben, hoor je vaak dat iedereen zich op social media in zijn eigen, geïsoleerde informatiebel bevindt. Hoe erg is het gesteld met de invloed van deze ‘filterbubbel’ op onze politieke voorkeur?

De ‘filterbubbel’ is een term bedacht door internetactivist Eli Pariser. Als je eenmaal in deze bubbel zit, verhindert deze volgens Pariser dat je de ideeën van de oppositie überhaupt meekrijgt. Die verschijnen namelijk niet in je sociale mediastroom.

Je feed wordt op twee manieren persoonlijk aangepast. De eerste doe je zelf: je zorgt bijvoorbeeld dat je online omgaat met mensen die jouw standpunt delen. De tweede is de ‘inactieve’ personalisatie: algoritmen selecteren content, vaak zonder dat de gebruiker hier keuzes in kan maken. Deze laatste vorm van personalisatie wordt gezien als oorzaak van de filterbubbel.

Filterbubbel nu nog onschuldig

Media-onderzoeker Judith Möller denkt niet dat de bubbel erg bijdraagt aan polarisatie in de samenleving. Ze legt uit dat een vorm van de filterbubbel er altijd al is geweest: mensen lezen bijvoorbeeld maar één krant, wat vooral in de verzuiling zichtbaar was. Het verschil met vroeger is dat de keuze nu gedeeltelijk aan een algoritme wordt overgelaten.

Zoveel invloed heeft dit echter niet, zegt Möller: "Het grootste deel van de Nederlandse bevolking haalt haar informatie nog steeds uit niet-gepersonaliseerde bronnen, zoals kranten en tv-programma’s. Degenen die wel gepersonaliseerde bronnen als Twitter en Facebook gebruiken, gebruiken de ‘traditionele’ bronnen meestal ook."

Er is volgens Möller wel een kleine groep die onderling veel niet-geverifieerd nieuws (zonder feitelijke achtergrond van een betrouwbare bron) met elkaar deelt. Die groep wordt hierdoor inderdaad nog radicaler in haar mening, maar deze mensen hadden altijd al ‘eigen’ nieuwsmedia waardoor hun mening werd versterkt.

Anti-bubble software

De filterbubbel mag dan in een bepaalde vorm altijd al hebben bestaan, de discussie erover leeft nu meer dan ooit. Er zijn dan ook verschillende technologieën bedacht om de bubbel te doorbreken.

Het media lab van MIT heeft onlangs de Flipfeed ontwikkeld: je installeert simpelweg de extensie, klikt op “Flip My Feed” en krijgt de feed te zien van iemand met een andere mening.

Op Waarom kies jij? kun je over een bepaald onderwerp chatten met een Nederlander die een andere politieke overtuiging heeft. Hier kun je dus live een discussie voeren over een onderwerp.

Een ander Nederlands breek-de-bubbel-pareltje is Voor het kiezen van het NOS Lab. Hierbij krijg je na het kiezen van een onderwerp een filmpje te zien waarin iemand uitlegt waarom hij of zij een ander standpunt inneemt dan jijzelf.

Ten slotte is er de Wall Street Journal, die kwam met Blue Feed, Red Feed: je kiest een onderwerp, en kunt vervolgens zowel Democratische als Republikeinse artikelen erover naast elkaar zien.

Breken met de bubbel

Hebben deze breek-los-uit-de-bubbel-technologieën eigenlijk nut? Möller is groot voorstander. Of ze nou veel gebruikt worden of niet, volgens haar betekenen deze initiatieven vooral dat mensen zich beseffen dat de bubbel bestaat en dat ze ook verder kunnen kijken.

Möller, Judith. Should we worry about filter bubbles? Internet policy review, 31 maart 2016.

Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap.

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Dinsdag en vrijdag rond 10.50 uur in de Ochtend

Dit artikel werd verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR)

Ster advertentie
Ster advertentie