appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchstar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

Download Downloaden kan je door met rechtermuis knop te klikken en dan "Downloaden als..." selecteren

{{item_title}}

{{item_subtitle}}

{{item_description}}

Lees meer

Volgende 0 fragmenten van mijn playlist

Onze suggesties

Het nieuws van alle kanten

Zonnepanelen aangeschaft? Waarom kun je die elektriciteit dan niet zelf opslaan?

/Misk
woensdag 15 februari 2017 | NTR | Laurens Gaukema

Als we naar een wereld willen waarin huishoudens en organisaties hun eigen zonne-energie opwekken, dan zullen we ook onze eigen accu’s moeten aanschaffen om deze energie op te slaan. Want nu gaan de grote overschotten die bij zonnig weer op de stroomlijnen ontstaan verloren. Waar staan we precies met de ontwikkeling van die accu’s?

Erik Kelder is accuexpert aan de TU Delft. Volgens hem is de technologie in principe voorhanden om ieder gezin zijn eigen accu te laten aanschaffen. Zowel wat betreft de maximale energie-inhoud als het vermogen van die accu’s (de hoeveelheid energie de ze binnen een bepaalde tijd kunnen afleveren) is er volgens Kelder totaal geen probleem.

Maar als het gaat om welk type batterij je dan aanschaft, moet je toch een aantal onverenigbare keuzes maken. Kelder: “Zo is er de ruimte die je batterij in beslag neemt, het gewicht, de kostprijs, en de veiligheid. Afhankelijk daarvan heb je momenteel hoofdzakelijk twee verschillende soorten batterijen die je kunt gebruiken. Dat zijn enerzijds de meer klassieke accu’s die op loodzuur werken, en die onder andere in de meeste auto’s zitten, en anderzijds de zogenaamde Lithium-ion-accu’s uit onder andere onze mobieltjes, laptops en elektrische wagens.”

Brandende Tesla-batterijen: niet simpel

Loodzuur-accu’s zijn een van de goedkoopste batterijen, maar kennen ook een lage energiedichtheid. Dat betekent dat ze meer wegen en groter worden als je hen een grotere energie-inhoud wilt geven. Tenzij je ze onder de grond stopt, zullen ze thuis dus redelijk wat ruimte in beslag nemen. “Dat is helemaal anders met de lithiumbatterijen,” zegt Kelder. “Die hebben een hogere energiedichtheid met een factor 2,5 of zelfs drie. Daardoor kunnen ze vergeleken met een loodzuur-accu evenveel energie opslaan, en tegelijkertijd lichter en kleiner zijn. Maar op hun beurt hebben ze dan weer een korte houdbaarheidsdatum en zijn ze bij brand ook gevaarlijker.”

Geldt dit dan ook voor de Powerwall, de accu van fabrikant Tesla, die nu al je hele huis van stroom kan voorzien? "Zeker", zegt Kelder. “De aankoopprijs is nog redelijk hoog en na een aantal jaar moet je de batterij vervangen. Bovendien loopt de brandweer een risico wanneer ze een brandend huis met zo’n Powerwall willen binnenstormen. De accu zelf mag dan de eigen veiligheidstesten hebben doorstaan. Maar als de temperatuur oploopt tot meer dan 110 graden, is een lithiumbatterij zeer ontvlambaar, vergelijkbaar met minstens drie of vier flessen alcohol. En water blust brandend lithium niet, maar maakt het zelfs erger.”

Kortom: In theorie is een eigen huisbatterij mogelijk, maar perfect is het nog niet.

De Kennis van Nu-redacteur Dirk De Bekker gaf vandaag bij De Ochtend uitleg waarom Nederland in het gebruik van zonne-energie achterloopt, terwijl we in de ontwikkeling ervan bij de absolute wereldtop horen.

Nederland loopt achter op invoering nieuwe technologieën

Morgen, donderdag 16 februari, laat De Kennis van Nu TV zien wat de eindeloze mogelijkheden van Nederlandse zonne-energie zijn.

Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap
Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Dinsdag en vrijdag rond 10.50 uur in De Ochtend

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR)

Vorige pagina