Wetenschap & Techniek

Meeste drone-ongelukken door technische en niet door menselijke fouten

foto: Pexels.com/James Strongfoto: Pexels.com/James Strong
  1. Nieuwschevron right
  2. Meeste drone-ongelukken door technische en niet door menselijke fouten

[NTR] Het eerste wereldwijde onderzoek naar ongelukken en bijna-ongelukken met drones - op afstand bestuurbare vliegtuigen en helicopters - laat zien dat 64 procent te wijten is aan technisch falen van de drone. En dat terwijl drone-fabrikanten tot nu toe beweerden dat drone-piloten de belangrijkste oorzaak zouden zijn. Dit blijkt uit Australisch onderzoek dat deze week is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Aerospace.

De onderzoekers hebben 152 ongelukken (26 procent) en bijna-ongelukken (74 procent) met drones bestudeerd. Alle gevallen zijn tussen 2006 en 2016 officieel gerapporteerd aan luchtvaartautoriteiten in de VS, Europa en Australië. Omdat er geen wettelijke meldingsplicht van drone-incidenten is, is er ongetwijfeld veel onderrapportage, denken de onderzoekers.

Het onderzoek gaat over drones gebruikt voor zowel professionele als hobby-doeleinden, maar niet over militaire drones. Professionals gebruiken drones steeds meer voor inspectie en monitoring van bijvoorbeeld verkeer, branden en mensenmassa’s. Amateurs maken graag spectaculaire luchtbeelden met hun hobby-drones.

Helaas neemt het aantal drone-incidenten nog steeds toe. Afgelopen april botste een drone op een passagierstoestel van British Airways terwijl dat de landing had ingezet naar het Londense vliegveld Heathrow. Een maand later zag een piloot een drone veel te dicht bij luchthaven Schiphol vliegen. Dat was in vijf maanden tijd al het negende drone-incident nabij Schiphol in 2016.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Compilatie van ongelukken met consumentendrones

De oorzaken van drone ongelukken

Hoofdvraag van de Australische onderzoekers was welke drone-incidenten er nu precies plaatsvinden en wat de overeenkomsten en verschillen zijn met ongelukken en bijna-ongelukken in de commerciële burgerluchtvaart.

Terwijl in de burgerluchtvaart in de afgelopen tien jaar 75% van de ongelukken en bijna-ongelukken door menselijke fouten ontstond, werd bij drones ‘slechts’ 25 procent door menselijke fouten (van de drone-piloot) veroorzaakt en maar liefst 64 procent door technische fouten. In de meeste gevallen ging het bij dat technische falen om problemen in de communicatie tussen drone en drone-piloot. Overige factoren, zoals bijvoorbeeld het weer, zorgen voor de resterende 11 procent. De onderzoekers noemen het opvallend dat de drone-fabrikanten juist al jaren denken dat menselijke fouten de belangrijkste oorzaak zijn, net als in burgerluchtvaart.

Wetenschapsjournalist Bennie Mols vertelde over de drone-ongevallen bij De Ochtend op NPO Radio 1.

Een langere versie van dit artikel is te lezen bij De Kennis van Nu.

Ster advertentie
Ster advertentie