Opinie & Commentaar

'Organisaties als de ANWB moeten zich terugvinden bij de publieke omroep'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Organisaties als de ANWB moeten zich terugvinden bij de publieke omroep'

[KRO-NCRV] "Het gaat erom dat binnen organisaties wordt gevoeld dat ze onderdeel zijn van de publieke omroep." Tot groot genoegen van hoofdredacteur Bert Huisjes van WNL schoven gisteren voor het eerst ook maatschappelijke organisaties en politieke partijen aan bij het jaarlijkse diner van de Nederlandse Publieke Omroep. "Het Rijksmuseum, VNO-NCW of politie en Justitie moeten voelen: daar hebben wij ook een aandeel in", zegt hij vandaag in het Mediaforum van De Ochtend op NPO Radio 1.

Met instituten als VNO-NCW, ANWB, CBS en politiek en justitie aan de dis is een nieuwe periode voor de NPO ingeluid. De maatschappelijke organisaties krijgen in de nieuwe Mediawet de kans zelf programma-ideeën in te dienen. Volgens Huisjes logisch: "Misschien kan Veilig Verkeer Nederland wel een heel goed programma maken over kinderen die weer naar school gaan." Dat zou dan wel samen met een van de omroepen moeten gebeuren, want alleen zij hebben recht op zendtijd op de publieke netten.

Objectieve boodschap

Onderzoeksjournaliste Sanne Terlingen heeft grote twijfels. "Ik ben niet uit principe tegen geld van buitenaf. OneWorld krijgt ook subsidie en daar is dat zo gewaarborgd dat ik de verhalen kan maken die ik maak, verhalen die ik bij commerciële partijen niet kan maken. Maar wat als een partij met een bepaald belang mij inhuurt om een verhaal te maken? In hoeverre kan je dan een objectieve boodschap overbrengen? Bij OneWorld en Argos kan ik veel over vluchtelingen publiceren, ook als ik een negatiefs iets vind over asielzoekers. Dat is een risico op samenwerking met organisaties."

Draagvlak

Hoe onafhankelijk programma's in samenwerking met instituten buiten de omroep worden, valt onder meer te bezien in het sociaal-economische programma dat WNL komend seizoen in co-productie maakt met het CBS. Huisjes is er niet bang voor: "Als organisaties gegevens leveren of financieel bijdragen, mogen programmamakers hun oren niet laten hangen naar Greenpeace of VNO-NCW. Maar als je mensen buiten de deur houdt of alleen een quoteje in een verhaal weet te halen, moet je niet raar kijken als je niet zoveel draagvlak hebt voor de NPO. Maatschappelijke organisaties moeten zichzelf terug kunnen vinden in de publieke omroep."

Kijk hier Het Mediaforum terug

Ster advertentie
Ster advertentie