Economie
EO

Waarom geven millennials zoveel uit in de horeca?

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom geven millennials zoveel uit in de horeca?

Ben jij geboren na 1980? Dan is de kans groot dat jij regelmatig in de horeca te vinden bent. Mensen in die leeftijdscategorie geven namelijk gemiddeld vijf (!) keer zoveel geld uit in horeca als mensen van voor dat jaar. "Het is een vorm van controle en keuzevrijheid hebben", zegt financieel psycholoog Anne Abbenes in Geld of je leven.

Waarom geven jongere generaties zoveel meer geld uit in de horeca dan oudere generaties? (10 januari 2024) - Geld of je leven

Veel 40-minners, vooral de 'millennial-generatie' die geboren is tussen 1982 en 2000, ervaren veel druk, zegt Abbenes. "Er gebeurt veel in de wereld. Je wordt geleefd, je moet alle twee een baan, je hebt kinderen die overal heen moeten. In de horeca pak je zelf de controle. Je hebt keuzevrijheid", vertelt ze. Veel jongeren zijn gestrest "en veel en vet voedsel reduceert onze stresshormonen", vertelt ze, "dus de horeca is een soort ontlading."

Oudere generaties, zoals babyboomers, zijn anders opgevoed: "Met andere overtuigingen over geld, over wat goed en wat slecht is, en voor hen is de horeca echt iets speciaals." In hun jeugd was naar een restaurant gaan speciaal en daar hou je je leven lang aan vast: "Geldovertuigingen gaan vast zitten in je brein. Al hebben ze nu genoeg geld, ze houden toch vast aan het gedrag dat in hun jeugd normaal was. Dat gaat gewoon automatisch."

Volgens Abbenes leerden babyboomers van hun ouders dat ze moeten sparen, terwijl jongere generaties dat veel minder leerden. Veel babyboomers namen dat ter harte, vertelt Abbenes: "Ze leerden dat ze een appeltje voor de dorst moeten hebben, maar ze hebben vaak een hele boomgaard."

'Doe wat je gelukkig maakt'

Millennial Jasper Scholten, geboren in 1986, schreef een boek over millennials. Hij denkt dat de spendeerdrang van de generatie ook samenhangt met de opvoeding. "We leerden dat je moet doen wat je gelukkig maakt. Daar komt instant gratification vandaan – streven naar korte termijngeluk – dus dan ga je meteen een koffietje halen of een pokebowl. Dan heb je even dat gevoel dat je je behoefte vervuld hebt."

Zelf zegt hij ook beter te zijn in uitgeven dan in sparen. Gemiddeld spenderen millennials zo'n 200 euro per maand uit in de horeca. Abbenes haalt die 200 euro niet, maar ze vindt dat mensen vooral niet moeten oordelen: "Het is pas schadelijk als iemand z’n huur of z’n hypotheek niet kan betalen."

Meepraten over dit onderwerp? Dat kan op het platform DIT via deze link.

Jonge 'gemaksgeneraties' geven 5x meer geld uit in de horeca dan babyboomers

Video niet beschikbaar

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie