Binnenland
KRO-NCRV

Dit product gaat het vaakst kapot en reparatie kost vaak maar een paar dubbeltjes

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Dit product gaat het vaakst kapot en reparatie kost vaak maar een paar dubbeltjes

Repareren is een constantste strijd. Fabrikanten proberen het onmogelijk te maken en wij proberen het tóch mogelijk te maken. Dat zegt Peter Klaasen van het Repair Café in Barendrecht bij Spraakmakers. Dit naar aanleiding van het nieuws dat 'Europa' reparaties van producten goedkoper en makkelijker wil maken.

Video niet beschikbaar

"Op dit moment zijn nieuwverkopen nog het meest lonend voor bedrijven", zegt Wendy de Wild, directeur van de branchevereniging van reinigingsbedrijven. "Maar ik verwacht dat bedrijven hier schoorvoetend op terugkomen." De Europese Commissie wil dat reparaties van producten binnen en buiten de wettelijke garantietermijn goedkoper en makkelijker worden.

Repareren vaak duurder

In het nieuwe voorstel zit voor fabrikanten wel een uitvlucht. De Wild beschrijf het als een "geitenpaadje", dat "een snelweg wordt als we niet uitkijken." Op het moment dat repareren duurder is van vervangen, mag gekozen worden voor dat laatste.

Repareren is vaak lastig en duur, maar daar speelt het Repair Café op in. "Repareren is een constantste strijd tussen fabrikanten die proberen om het onmogelijk te maken en voor ons om het tóch mogelijk te maken", zegt Klaasen van de vestiging in Barendrecht, vlakbij Rotterdam. Hij en zijn collega’s zijn vrijwilliger en vragen hoogstens een bedrag voor een onderdeeltje.

Ringetje van een paar dubbeltjes

Producten worden vaak met speciale, unieke schroeven in elkaar gezet, legt hij uit. Maar vinden ze in Barendrecht wel een oplossing voor. En naast het moeilijk uit elkaar halen is het vaak moeilijk om aan onderdelen te komen, is zijn ervaring. "Daarom zijn we ook zo blij met de nieuwe Europese richtlijnen."

Welke spullen vooral lastig te repareren zijn? "Met stip op één staan natuurlijk koffiezetapparaten. Dat is zeker 50 procent van wat we aangeboden krijgen. Reparatie zou heel makkelijk moeten zijn, het is een ringetje van een paar dubbeltjes. Dan heb je hem open, maar zie dan maar eens aan onderdelen te komen."

Steelstofzuiger met foutmelding

Maar stel dat een bedrijf van goede wil is en reparatie gaat stimuleren, hoe is de consument dan over te halen? Dat onderwerp is het onderzoeksterrein van Ruth Mugge, hoogleraar duurzaam consumentengedrag aan de TU Delft. "Uit ons onderzoek blijkt dat een foutindictie goed kan helpen. Dan weet je als consument waar je moet beginnen."

In dat onderzoek stopten ze een speciaal lampje in een steelstofzuiger, dat ging branden als de accu kapot was. Dat bleek goed te helpen. Op de vraag of dit niet te veel moeite is voor een fabrikant, zegt Mugge: "ze kunnen ook geld verdienen aan het verkopen van onderdelen".

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie