Binnenland
MAX

De vliegende auto komt eraan: 'Volgend jaar eerste levering in Nederland'

foto: PAL-V
  1. Nieuwschevron right
  2. De vliegende auto komt eraan: 'Volgend jaar eerste levering in Nederland'

Tientallen jaren geleden werden ze steevast meegenomen in voorspellingen voor de toekomst: vliegende auto's. Toch rijden de meesten nog gewoon over de grond, maar daar kan het Nederlandse bedrijf PAL-V, zo maar eens verandering in brengen. Het Nederlandse bedrijf gevestigd in Raamsdonksveer, heeft onlangs een grote mijlpaal bereikt met de ontvangst van een miljoenenorder uit Dubai voor honderd vliegende auto's. Oprichter Robert Dingemanse vertelt in Villa VdB alles over deze bijzondere manier van vervoer.

PAL-V

De vliegende auto van PAL-V, genaamd Liberty, bevindt zich momenteel dan ook nog in de testfase, vertelt Dingemanse. Desalniettemin wordt verwacht dat de eerste leveringen binnen twaalf maanden zullen plaatsvinden, waarbij Nederlandse klanten de primeur zullen hebben.

Verslaggever Daan Langkamp ging langs bij het bedrijf en kreeg een rondleiding van Marco van den Bosch, commercieel directeur bij PAL-V. De auto is knaloranje en heeft niet vier, maar drie wielen. Van den Bosch legt uit: "Het is dan ook een 'trike', zoals dat heet. Dat heeft te maken met de stabiliteit tijdens het vliegen."

Hoe werkt de auto?

De auto bevat een opvouwbaar rotorsysteem, dat het mogelijk maakt om in enkele minuten van een auto naar een 'gyrocopter' te transformeren. "Het is geen helicopter, maar echt een gyrocopter. Wij hebben een rotorsysteem op het dak, maar dat werkt als een windvaantje. Daarnaast bevat hij twee motoren - mocht er één uitvallen, dan kan ik nog blijven vliegen." Mochten ze allebei uitvallen, dan treedt er een parachutesysteem in werking: 'Dan heeft hij maar tussen de 0 en 30 meter nodig om te landen." Verder lijkt hij in veel dingen op een auto, zo bevat hij spiegels en koplampen.

Tijdens een vlucht boven Breda International Airport laat operator Hans zien hoe het voertuig soepel door de lucht manoeuvreert. "Je hebt altijd je rechterhand op de stick, je linkerhand op de 'throttles' en je voeten op de roerpedalen," legt hij uit.

Veiligheid en prijs

Veiligheid staat voorop bij PAL-V, volgens Dingemanse: "Het is: veiligheid, veiligheid, veiligheid en daarna gewicht, gewicht, gewicht. Dat is hoe je een vliegtuig ontwerpt." De prijs van de eerste serie, de Pioneer Edition, bedraagt € 500.000.

Vliegen in een helikopter is heel erg moeilijk, en dat is anders bij deze gyrocopter, vertelt Dingemanse: "70% van de mensheid kan leren hoe ze 'm besturen. Bij een helikopter is dat veel minder." Op dit moment is de gyrocopter niet elektrisch aangedreven, vertelt Dingemanse: "We zouden dat liever anders zien, maar dan moeten batterijen eerst 10 keer lichter worden, en er moeten meer laadpalen voor komen.

Orders uit Dubai

Er zijn honderd exemplaren besteld vanuit Dubai. Wat gaat er daar mee gebeuren? "Onze partner daar reserveert er 100 stuks voor de overheidsdiensten. En natuurlijk zal er ook wat vipvervoer mee plaats gaan vinden, maar dat is niet in eerste instantie het doel."

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie