Binnenland
WNL

Luchtvaartsector doet dringende oproep aan politiek: 'Stop met krimp en houd vliegen toegankelijk'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Luchtvaartsector doet dringende oproep aan politiek: 'Stop met krimp en houd vliegen toegankelijk'

De Nederlandse luchtvaartsector roept politiek Den Haag op om de positie van de luchtvaart te waarborgen. Een coalitie van 31 grote partijen, waaronder luchtvaartmaatschappijen KLM, TUI en Transavia, pleit voor het stoppen met de krimpplannen en het betaalbaar houden van de luchtvaart, terwijl tegelijkertijd wordt verduurzaamd. Transavia-topman Marcel de Nooijer noemt de oproep een "duidelijk signaal".

De luchtvaart kreeg onder het huidige demissionaire kabinet klap na klap te verwerken. De sector wil nu samenwerken met de overheid, om te voorkomen dat de kloof tussen de luchtvaart en de politiek steeds groter wordt. Onder de 31 ondergetekende partijen zitten naast de luchtvaartmaatschappijen organisaties uit de hele luchtvaartsector, variƫrend van vakbonden, kennisinstituten en de reisbranche. "Het laat zien dat wij zeer betrokken zijn bij alle discussies die plaatsvinden in het maatschappelijke veld. We maken met de tien commitments die we nu uitspreken serieuze stappen", zegt de Transavia-topman in Sven op 1.

Marcel de Nooijer (Transavia-topman): 'Binnen paar weken besluit over betaalde handbagage' (11 januari 2024) - Sven op 1

Tienpuntenplan

In het tienpuntenplan staat dat de partijen beloven meer sustainable aviation fuel (SAF) te gebruiken, de afvalberg te reduceren en te investeren in elektrisch vliegen en waterstofaandrijving. De luchtvaartsector zegt perspectief nodig te hebben om stappen vooruit te kunnen zetten. Door deze breed gesteunde actiepunten moet Nederland verbonden blijven met de wereld, maar kunnen tegelijkertijd stappen gezet worden om te verduurzamen.

"De discussie zou minder moeten gaan over krimp, maar meer over hoe hinderbeleving te verminderen is", zegt De Nooijer. "Dit pamflet geeft daar duidelijke richting aan." De Transavia-topman geeft aan dat de luchtvaartsector in 2030 op een hinderreductie van 48 procent moet zitten. Dat gaat veel verder dan wat de minister (demissionair minister Mark Harbers, Infrastructuur, red.) heeft voorgesteld. Dat is waarom de sector zegt: 'Wees nou verstandig en voer dit nou door, daar heeft de omgeving uiteindelijk veel meer aan'. Zo zorg je ervoor dat de luchtvaart bereikbaar blijft voor de Nederlandse samenleving."

Schiphol doet niet mee

Schiphol heeft het pamflet niet ondertekend en De Nooijer betreurt dat. "Als je met elkaar optrekt, bereik je veel meer. Het is altijd goed dat sectorenpartijen met elkaar die harde punten die erin staan nastreven, in goed overleg met elkaar. Met overleg kom je veel verder." De Transavia-topman benadrukt dat de partijen juist duidelijk laten zien dat er hinderbeperking voor de nacht moet plaatsvinden, maar dat het ook op een andere manier kan dan krimp.

Airbus A321neo

Met de nieuwste aanwinst van Transavia, de Airbus A321neo, is al een grote duurzame stap gezet. "We zullen deze zomer al met zes van deze toestellen opereren op Schiphol." Het toestel heeft het voordeel dat het de geluidsbeleving tot 50 procent reduceert. "Deze toestellen gaan we ook inzetten in de vroege uren."

Video niet beschikbaar

Vliegbewegingen

Schiphol wilde net als luchtvaartminister Harbers krimpen naar 460.000 vliegbewegingen per jaar, maar daar is Brussel voor gaan liggen, evenals de Verenigde Staten. De krimp zou namelijk betekenen dat de Amerikaanse vliegmaatschappij JetBlue Airways zijn landingsrechten zou verliezen. De minister heeft het aantal vliegbewegingen daardoor weer teruggedraaid en daardoor staat het aantal weer op 500.000 vliegbewegingen per jaar. Al wordt dat niet meer gehaald. "De capaciteitsdeclaratie is 481.500 voor komend seizoen. Daar zullen we de productie op inrichten."

Onder aanvoering van KLM zijn de luchtvaartmaatschappijen in de zomer van 2023 naar de rechter gestapt door de krimpbeslissing. In eerste instantie hebben zij gelijk gekregen, maar in hoger beroep zijn de luchtvaartmaatschappijen alsnog in ongelijk gesteld. "We zijn in cassatie gegaan", aldus De Nooijer. "De cassatie zal in januari starten en dat duurt een aantal maanden voordat er een uitspraak komt. Wij zien het liefst zo snel mogelijk dat er duidelijkheid komt. We hebben zelf veel vertrouwen in het cassatietraject."

Luister Sven in je favoriete podcast-app

Wil je Sven op 1 iedere dag in je favoriete podcast-app luisteren?
Abonneer je dan hier op de Sven op 1 podcast.

Gerelateerde podcast

Sven op 1

Sven op 1

Ster advertentie
Ster advertentie