Achtergrond
KRO-NCRV

Voorman hogescholen: kabinet moet geen sprookjes vertellen

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Voorman hogescholen: kabinet moet geen sprookjes vertellen

Als het coronatoegangsbewijs voor het hoger onderwijs ingevoerd wordt, moeten onderwijsinstellingen hybride lessen gaan geven die ook op afstand te volgen zijn. Maar garanderen dat het onderwijs op hetzelfde niveau blijft, is niet te waarborgen, stelt Maurice Limmen bij 1 op 1. “Daar moet het kabinet eerlijk over zijn. Ze moeten geen sprookjes vertellen”, aldus de voorzitter van de Vereniging Hogescholen.

Video niet beschikbaar

Openblijven

Het kabinet heeft drie wetsvoorstellen naar de Tweede Kamer gestuurd om het coronatoegangsbewijs verder in te kunnen voeren. Daar zitten ook de hogescholen bij die mogelijk met 3G of zelfs 2G toegang gaan verlenen aan studenten. Voorzitter van de Verenging Hogescholen, Maurice Limmen, waarschuwt voor deze maatregel. “Het fysieke onderwijs moet koste wat het kost voor iedereen openblijven.”

Vooral voor de mentale gezondheid van de studenten is dat van belang, benadrukt Limmen. Vorige week bleek uit een alarmerend onderzoek dat bijna een kwart van de studenten kampt met suïcidale gevoelens. “Wat ons betreft is er een directe relatie tussen de mentale gesteldheid, de coronalockdown en allemaal gedwongen thuis zitten.”

Coronatoegangsbewijs

Op zich is Limmen geen tegenstander van een coronatoegangsbewijs in de het hoger onderwijs. Wel vindt hij dat je eerlijk moet zijn over de uitvoerbaarheid en de gestelde verwachtingen van het onderwijs. Er ligt nu een eis dat in de wet wordt opgenomen dat er voor de mensen zonder een coronatoegangsbewijs een gelijkwaardig lesaanbod moet zijn.

Volgens de voorzitter is het onmogelijk om voor zowel de mensen in de collegezalen als voor de mensen thuis op hetzelfde niveau kennis over te dragen. “Onze docenten kunnen niet twee dingen tegelijk.” Een volstrekt volwaardig alternatief voor de tegelijkertijd gegeven fysieke lessen kan een hbo-instelling online niet aanbieden, zegt Limmen.

Het zou volgens hem een “sprookje” zijn om te zeggen dat die twee lesmethodes kwalitatief gelijk zouden zijn. “Met deze hybride vorm van lesgeven wordt nu iets nieuws van ons gevraagd. Daarvan staan we nog we nog aan het begin van de ontwikkeling.”

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie