Binnenland

Hoofdredacteur AD: ‘Zelf ook geschrokken van idee treitervlogger’

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoofdredacteur AD: ‘Zelf ook geschrokken van idee treitervlogger’

[KRO-NCRV] “Zelf schrok ik in eerste instantie ook wel even van het idee om een voormalig treitervlogger in te zetten”, bekent Hans Nijenhuis, hoofdredacteur van het Algemeen Dagblad, in het Mediaforum op NPO Radio 1. Vanaf vandaag komt vlogger Ismail Ilgun met een reeks documentaires op AD.nl. “Hij verdient een tweede kans.”

Samen met Zaanse jongeren terroriseerde hij in september vorig jaar bewoners en een raadslid in Zaandam. ‘Tuig van de richel’ noemde minister-president Rutte de jongeren. Toch vindt Nijenhuis dat Ilgun een tweede kans moet krijgen. ‘Als jochie heb ik ook wel eens stuiterballen gepikt’ schrijft hij in een commentaar in zijn eigen krant. “De jongen is pas negentien jaar en jongens halen nu eenmaal ‘rottigheid’ uit.” Volgens Nijenhuis wordt de vlogger als een held onthaald. “En wij kunnen over zijn schouder meekijken, dat is uniek.”

Mooi inkijkje

Als één van de redenen voor het binnenhalen van de voormalig treitervlogger noemt Nijenhuis het maatschappelijk belang. Margriet Brandsma vindt dat vergezocht. “Het is gewoon een mooi journalistiek verhaal” ”, reageert de voormalig Duitsland-correspondent. “Inhoudelijk voegde de eerste video weinig toe, maar het geeft wel een mooi inkijkje. Dit smaakt naar meer.” Nijenhuis kan zich daarin vinden. “Maar onze AD-lezers vinden hem nog wel tuig van de richel”, benadrukt de hoofdredacteur. “Ik moet het op deze manier verantwoorden. Daarnaast is het natuurlijk een bijzonder journalistiek project.”

Geniaal

Ward Wijndelts baalt stiekem dat zijn krant niet is geslaagd in het binnenhalen van de voormalig treitervlogger. “Dit heeft te maken met de manier hoe journalistiek aan het veranderen is” zegt de hoofdredacteur van Vrij Nederland. “De zoektocht naar vormen die – ook jongeren - directer aanspreken moeten we omhelzen.” Wijndelts noemt de stap van het AD geniaal. “Het houdt ons scherp.”

Ster advertentie
Ster advertentie