appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharestar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

Download Downloaden kan je door met rechtermuis knop te klikken en dan "Downloaden als..." selecteren

{{item_title}}

{{item_subtitle}}

{{item_description}}

Lees meer

Volgende 0 fragmenten van mijn playlist

Onze suggesties

Het nieuws van alle kanten

Heel Holland Netflixt - maar wat doet Netflix terug?

/Netflix.com
woensdag 8 maart 2017 | VPRO | Hemza Lasri

Het gaat goed met Netflix. Nee, het gaat erg goed met Netflix. Sinds de online-videodienst wereldwijd is uitgerold groeien abonnees als paddestoelen uit de grond. Het is een culturele sensatie – Netflixen is inmiddels een werkwoord geworden en bingen ook. Er lijkt voorlopig geen einde te komen aan de wereldwijde opmars van Netflix.

Het bedrijf gaat namelijk nóg verder uitbreiden. Netflix heeft aangekondigd maar liefst 1,7 miljard euro te investeren in Europese producties. Maar wat betekent de groei van de online-dienst voor de rest van de Nederlandse film- en televisie-industrie? Producent San Fu Maltha en regisseur Frank Ketelaar waren vanmiddag te gast in het NPO Radio 1-programma De Nieuws BV om over de nieuwe plannen van Netflix te praten. 

Wingewest

Maltha is zelf fan, maar hij is niet tevreden over hoe Netflix de Nederlandse markt de rug toekeert terwijl de dienst hier erg populair is, en het Europese hoofdkantoor hier is gevestigd. “Als producent en distributeur zie ik er weinig van”, zei Maltha. “Wat je ziet is een enorme groei, ook in Nederland. Van de bijna honderd miljoen abonnees zitten er meer dan twee miljoen in Nederland. Dat is twee procent. Ik zou daarom graag twee procent van het totale budget, van de zes miljard die zij jaarlijks verspijkeren aan het maken van producten, dus twintig miljoen in Nederland geïnvesteerd zien.”

“Ze zien ons alleen maar als wingewest”, vervolgde Maltha. “Wij mogen allemaal abonneegeld betalen, dat levert Netflix ongeveer 240 miljoen per jaar op, maar de kosten zijn heel gering.” Het is logisch dat Maltha, als filmproducent, het Netflix kwalijk neemt dat het bedrijf niet meer geld uitgeeft aan het ontwikkelen van Nederlandse producties. Maar vanuit een commercieel standpunt begrijpt hij ook waarom de Nederlandse markt voor Netflix geen prioriteit is: “Dat is het nadeel van een land met een klein taalgebied.”

Dominatie

Scenarist Frank Ketelaar is ook een Netflix-liefhebber en heeft zich neergelegd bij de groeiende populariteit van de online-dienst. Zelf zou hij het zien zitten om, net als Maltha (die de door hem geproduceerde film Zwartboek aan Netflix heeft verkocht), met de videodienst samen te werken. Ketelaar: “Ik zie het niet als een bedreiging, het is er gewoon bijgekomen. Bovendien is het een ontwikkeling die niet te stoppen is, dus je kunt je er wel druk om maken maar het gebeurt toch.”

Vanwege het gigantische succes van Netflix zijn er ook door andere bedrijven pogingen gedaan zich in de streaming-strijd te werpen. Momenteel heeft Netflix met een marktaandeel van 90% niks te vrezen, hoewel bedrijven Apple en Amazon met hun diensten ook in aantal abonnees groeien. Het zegt veel over het succes van Netflix dat softwaregigant Apple met zijn service slechts een kleine vis in een grote vijver is. Als je te laat een markt binnenstapt, is de inhaalslag moeilijk te maken, dat blijkt ook uit de moeite die de relatief nieuwe muziekservices Tidal en Apple Music hebben om te concurreren met het nog altijd dominerende Spotify.

Trailer van de aankomende Netflix-film 'War Machine'

Opvreten

Wat is de conclusie? Netflix is niet tegen te houden. Hoewel de investeringen in de Nederlandse markt wat te wensen overlaten, wordt ons abonneegeld wel gebruikt om blockbuster-series als Orange is the New Black, Narcos en House of Cards te financieren. Daar genieten Nederlandse kijkers ook van. En Netflix heeft onlangs aangekondigd dat het ook films gaat produceren. Projecten met Brad Pitt, Will Smith en Martin Scorsese zitten al in de pijplijn. Reken maar dat die namen ze nieuwe abonnees gaan opleveren.

Volgens Maltha zeggen sommige mensen in de film- en televisie-branche dat ze met Netflix een monster hebben gecreëerd dat hen uiteindelijk langzaam gaat opvreten. Dat kan zijn. Filmdistributeurs en -producenten gaan misschien een onzekere tijd tegemoet, maar wat is het toch een heerlijke tijd om een liefhebber van films en series te zijn. 

Luister het gesprek terug: 

De Nieuws BV: San Fu Maltha en Frank Ketelaar over Netflix

Vorige pagina