Cultuur & Media

Mode Stipendium-winnaar Ronald van der Kemp: ‘Mode en Nederland is een beetje een moeilijke combinatie’

foto: Instagramfoto: Instagram
  1. Nieuwschevron right
  2. Mode Stipendium-winnaar Ronald van der Kemp: ‘Mode en Nederland is een beetje een moeilijke combinatie’

[VPRO] Gisterenavond werd bekendgemaakt dat de belangrijkste modeprijs in Nederland, het Mode Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds, dit jaar naar ontwerper Ronald van der Kemp gaat. Van der Kemp was gisteren te gast in het NOS Radio 1 Journaal om te praten over wat de prijs voor hem betekent.

In Amerika wordt zijn mode door wereldsterren gedragen. Zangeres Mary J. Blige droeg kleding van hem tijdens een concert en vorig jaar werd Justin Bieber, grappig genoeg, in een Albert Heijn in Amsterdam in een broek van Van der Kemp gesignaleerd. In Nederland is Van der Kemp echter nog niet zo bekend. “Het is vooral vanuit Nederland voor mij een erkenning, want ik werk het meeste in het buitenland en daar heb ik het meeste naam gemaakt”, zei hij over de prijs. “Dus dit is wel een goede boost om hier ook wat publiciteit te krijgen.”

Gelegenheidskleding

Het Modestipendium is een anonieme gift ter waarde van 50.000 euro, met als doel getalenteerde modeontwerpers de middelen te geven om zich op artistiek en zakelijk vlak te ontwikkelen. Van der Kemp vindt het belangrijk dat er meer aandacht wordt besteed aan de Nederlandse mode.

“Mode en Nederland is een beetje een moeilijke combinatie”, zei hij in het radio-interview. “Het wordt hier nooit zo serieus genomen, er wordt altijd een beetje lacherig over gedaan. Of het gaat over gelegenheidskleding. Maar mode is een heel interessant vak, dat veel zegt over de maatschappij en de wereld waarin we leven. Dus ik vind het heel goed dat Nederland ook een steentje bijdraagt en met deze prijs kan ik natuurlijk proberen het in het buitenland ook weer verder uit te breiden.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Voor de ontwerper is het erg belangrijk dat mensen meer nadenken over hun kleding. Hij probeert een tegengeluid te bieden aan de wegwerpcultuur die volgens hem nu in de modewereld heerst. “Voor de prijs van een cappuccino kun je, als je goed zoekt, al een jurkje vinden. Of als je niet eens zo heel goed zoekt. Dat kan natuurlijk niet. Ik vind dat kleding moet zijn zoals het vroeger was, dan spaarde je ervoor en bewaarde je het voor een speciale gelegenheid. Het zijn geen dingen die je zomaar weggooit.”

Oorlog op je broek

Die filosofie heeft Van der Kemp ook in zijn werk toegepast. Hij koopt oude restpartijen stoffen op vlooienmarkten of gebruikt materiaal dat hij in het buitenland in winkeltjes tegenkomt. De leger patch-broek die Justin Bieber aan had was samengesteld uit broeken en jasjes van vijf verschillende legers.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De ontwerper is uiteraard blij dat zijn kleding door popsterren gedragen worden, maar hij vindt het ook belangrijk dat zijn mode ergens voor staat. “Ik wil een beeld neerzetten van wat voor mij echt mode is, en wat gericht is op echte vrouwen. Dus niet op lege omhulsels. Je ziet nu wie er president is geworden in Amerika, dat zit me heel erg dwars. In de mode kun je dat al een beetje zien aankomen, dat is dus waar iedereen naar kijkt. Ze kijken allemaal graag naar de reality-tv vrouwen.” Maar op klanten als Katy Perry, Doutzen Kroes en Kate Moss is hij trots. “Dat zijn de ambassadors voor het merk. Daarmee krijg ik mijn bekendheid en daardoor gaan mensen ook zien wie je bent. Daarmee kun je een goede boodschap uitdragen.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Rustig blijven

Nu steeds meer internationale sterren zijn kleding dragen en hij de belangrijkste Nederlandse modeprijs in de wacht heeft gesleept, lijkt de wereld voor Ronald van der Kemp niet groot genoeg. Maar de ontwerper gaat het voorlopig nog niet anders aanpakken. “Ik doe het heel rustig aan”, zei hij in het NOS Radio 1 Journaal. “Ik ga er op een heel intuïtieve manier mee om. Het gaat eigenlijk ontzettend snel, we zijn twee jaar geleden begonnen. We bouwen het langzaam op, maar het moet wel leuk blijven. Het moet met liefde gedaan worden en het gaat erom dat we prachtige kleding maken, waar mensen echt van gaan houden.”

Ster advertentie
Ster advertentie