Cultuur & Media

'Als je weet wat voor wereld erachter zit, moet je je afvragen of je wel zo’n shirtje wilt'

foto: Foto: ANPfoto: Foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Als je weet wat voor wereld erachter zit, moet je je afvragen of je wel zo’n shirtje wilt'

[VPRO] De afgelopen twee weken heeft de fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) twaalf verdachten aangehouden in onderzoeken naar de verkoop van nep-merkkleding. De voornaamste plaatsen delict zijn sociale netwerken als Instagram en Facebook en populaire internetgroothandels als Alibaba, Ebay en Marktplaats. Er zijn Instagram-accounts met 20.000 volgers uit de lucht gehaald.

De handel in valse merkkleding is een relatief nieuw, maar steeds groter probleem. Grappig genoeg komt dat doordat originele merkkleding steeds populairder wordt, en nóg grappiger is dat die populariteit veel te maken heeft met de zichtbaarheid van kledingmerken op sociale netwerken. Merken worden zo dus een reclamebord voor vervalsingen van hun eigen producten.

Vanmiddag stond Nadia Moussaid voor het NPO Radio 1-programma Nieuws en Co met de Nieuws en Co-bus in Amsterdam, waar ze vier jongeren sprak over het kopen van nep-merkkleding.

“Aan de ene kant begrijp ik het, aan de andere kant weer niet”, zei een van de jongeren. “Ze doen het om erbij te horen denk ik.” Een van zijn leeftijdgenoten beaamde dat. Maar kun je als jongere wel met een afbladderend Adidas-logo voor de dag komen? In de bus was de consensus dat je niet zult worden gepest als je betrapt wordt, maar je kunt verwachten dat je er wel op wordt aangesproken. “Gewoon plagen, maar niet echt pesten.”

'Ik ga niet dood'

Nadia Moussaid sprak in de bus ook twee moeders. “Ik voed hem daar totaal niet mee op”, zei een van hen over hoe ze haar kind leert omgaan met merken. “Ik heb er heel bewust voor gekozen duidelijk te maken dat het allemaal niet belangrijk is. Maar de invloed van buitenaf is groter dan het opvoeden. De marketing is gewoon heel goed. Als moeder wil je aan de ene kant je kind heel blij hebben, maar aan de andere kant denk je: er is zoveel meer dan alleen merk.”

“Ja, ik heb een keer een jas bij Lil’ Kleine gezien”, zei Rivaldo, een van de jongeren. “Ik vond het heel erg mooi, met spettertjes erop enzo.” (De moeders lachten om spettertjes.) “Ik ben gaan informeren en toen kwam ik een bedrag van duizend euro tegen. Dus ik dacht: laat het maar.” Een andere jongen gaf ook toe op te geven als het prijskaartje tegenvalt. “Als het niet betaalbaar is: jammer, ik ga niet dood.”

Dat is de juiste instelling. Want het kopen van valse merkkleding is – net als alle andere illegale aan- en verkooppraktijken – niet zonder gevaren. Naast de 2,6 ton kleding vond de FIOD tijdens het recente onderzoek in opslagplaatsen en woningen ook boksbeugels en stroomstootwapens.

Consequenties

Het in stand houden van het criminele systeem achter de handel in de kleding moet meespelen in de overweging om het te kopen, zei persofficier van justitie Dop Kruimel vanochtend in het NOS-Radio 1-Journaal: “Als je weet wat voor wereld erachter zit, en dat is vaak een wereld van georganiseerde criminaliteit en kinderarbeid, dan moet je je afvragen of je wel zo’n shirtje wilt”.

Een van de ouders in de Nieuws en Co-bus kwam vanmiddag al met een eigen oplossing: “Schooluniformen.” “Nee, grapje”, plakte ze er snel achteraan. De jongeren in de bus hadden toen al verontwaardigd gereageerd. “Maar als die uniformen fully Nike zijn vind ik het fantastisch”, zei een van hen. Iets om te overwegen?

{quoteaudiofragment audio="251874" author="Nieuws en Co" caption="Je mag af en toe dom zijn als je jong bent" }
Ster advertentie
Ster advertentie