Cultuur & Media

Volkskrant-hoofdredacteur: 'De krant moet ook leuk zijn'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Volkskrant-hoofdredacteur: 'De krant moet ook leuk zijn'

Deze week verkent VPRO’s Nooit Meer Slapen de staat van de journalistiek, met gasten als Jildou van der Bijl (LINDA), Paul Witteman (Buitenhof) en Hans Nijenhuis (Algemeen Dagblad). Vannacht was Philippe Remarque te gast, hoofdredacteur van de Volkskrant.

Sinds 2010 is Remarque hoofdredacteur van de krant waar hij inmiddels twintig jaar werkzaam voor is. Hij is een man van veranderingen, hij heeft grote plannen voor de krant, maar de afgelopen jaren heeft hij wel geleerd dat enige voorzichtigheid wel van pas komen als je aan het hoofd staat van een van de grootste kranten van Nederland.

Iedere week een ‘akkefietje’

Philippe Remarque - bij een groot aantal mensen ook wel bekend als huisgenoot P. (een personage in de columns van zijn vrouw Sylvia Witteman) - leert van ieder ‘akkefietje’ vertelt hij Nooit Meer Slapen-presentator Pieter van der Wielen. Vorige week nog had hij er weer een te pakken. De Volkskrant opende 16 augustus met een foto van een man met een ‘islamitisch uiterlijk’ in een auto. Hij werd gecontroleerd door de politie op Schiphol. De kop? ‘Is Schiphol nog veilig?’

De man op de foto schrok zich na het zien van de cover wezenloos en schreef een brief naar de krant, waarin hij de Volkskrant beschuldigt van framing. Daarna ging het vlug op sociale media. Volgende week dient er een rechtszaak. Remarque: “Van de internetredactie hoorde ik op een gegeven moment: ‘Jezus Philippe, de zaak is enorm aan het spelen op internet, je moet nu een blogje schrijven.’ Dat maak ik wel even, heb ik gezegd.”

Achter de fotokeuze staat hij nog steeds vierkant, maar die kop had wel anders gekund, vertelt Remarque aan Van der Wielen. “Het is te alarmistisch.” Hij zegt dat hij de betreffende kop de avond van tevoren niet had gezien. Dat is een fout: “Ik wist van tevoren dat het een gevoelige foto zou zijn. Vaak check ik de definitieve kop, maar dat had ik nu niet gedaan.”

Permanent scherp zijn en ‘aan’ staan, dat geldt voor een hoofdredacteur in deze tijd nog meer dan vroeger. “Het is een continu bedrijf. Er is 24 uur per dag een website, als er ook maar iets verkeerd gaat, ben ik verantwoordelijk. Het maakt helemaal niet uit wie de kop bedenkt, ik ben verantwoordelijk.”

De krant is je beste vriend

Sinds Remarque de scepter zwaait is de oplage van de krant met 2 procent toegenomen. Hij is er trots op: “De hele krantenmarkt krimpt met 6 procent per jaar, als wij dan een vlakke lijn houden is dat al behoorlijk goed.” Natuurlijk, geeft de hoofdredacteur toe: een krant moet informeren over ernstige zaken in de wereld. Maar tegelijkertijd moet een krant ‘leuk’ zijn en informeel. “Een stuk is veel leuker als de journalist je bij de hand neemt en het stuk opschrijft zoals hij het op een verjaardag aan je zou vertellen.”

Het moet allemaal persoonlijker. Lezers van nu zitten niet te wachten op abstracte analyses van ‘de krant’. Remarque: “We laten het conflict in Libië bijvoorbeeld zien aan de hand van de apotheker die aan het front zijn medicijnen komt afleveren. Dan ga je meeleven met die man. Je hebt als lezer een goodread gehad, tegelijkertijd leer je ook nog veel over het conflict.”

De Volkskrant is niet links

De website GeenStijl noemt de Volkskrant steevast ‘de Azijnbode’ en de journalisten van de krant zijn ‘stukjesbrakers’. Kortom: de krant van Remarque heeft - vooral in rechtse kringen - de naam links te zijn. Maar volgens Remarque - zelf in zijn studententijd lid van het Amsterdamse corps geweest- is de krant niet zonder meer links. “De krant moet in deze tijd postmoderner zijn, voorbijgaan aan links en rechts. Als Rutte een keer iets goed heeft gedaan moet ook de Volkskrant dat kunnen zeggen.”

Vanavond is Paul Witteman (presentator Buitenhof) tussen 00.00 en 01.00 uur te gast in Nooit Meer Slapen op NPO Radio 1.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie