Cultuur & Media

'Voor een journalist is dit de leukste tijd die er is'

foto: Afbeelding: studioroom.nlfoto: Afbeelding: studioroom.nl
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Voor een journalist is dit de leukste tijd die er is'

[VPRO] Deze week verkent VPRO’s Nooit Meer Slapen de staat van de journalistiek, met gasten als Diederik Smit (De Speld), Philippe Remarque (de Volkskrant), Paul Witteman (Buitenhof) en Hans Nijenhuis (Algemeen Dagblad). Vannacht was Jildou van der Bijl te gast, hoofdredacteur van LINDA.

Hoe leuk ben jij?

Op de website van LINDA. lees je momenteel in een oogopslag dat tanks van het Turkse leger Syrië binnenrijden én dat Miss Lipgloss haar ultieme haargeheim tegen kleurvervaging deelt. Een van de twee is een advertorial (je raadt nooit welke), maar het beeld vat de veelzijdigheid van het merk LINDA. samen.

Volgens hoofdredacteur Jildou van der Bijl is de lezeres “een vrouw die om zichzelf kan lachen, geïnteresseerd is in de wereld om zich heen, maar ook zin heeft in ontspanning.” Klinkt als een leuke vrouw. Klinkt ook een beetje als bijna elke vrouw. “Wij zeggen zelf: LINDA. is voor de leukste vrouw van Nederland en dan kunnen mensen zelf zeggen of ze daarbij horen of niet.”

Blauwe plekken van het delen

Maar hoe spreek je de leukste vrouw van Nederland aan als dat elke vrouw kan zijn? Het is en blijft een balanceer-act. Je moet provoceren, maar niet afstoten. Je moet herkenbaar zijn, maar niet safe. Volgens Van der Bijl is het de kunst om die grens te verkennen. “Het gaat nooit over het onderwerp, een onderwerp kan altijd”, legt ze Nooit Meer Slapen-presentator Pieter van der Wielen uit. “Het gaat om hoe je het aanpakt. Als je alleen maar aan de safe kant blijft dan wordt het niet meer leuk. Als we iets niet willen, is het dat mensen hun schouders ophalen. Ik tel altijd de aanstootmomenten”, zegt Van der Bijl. “Een vrouw leest het en stoot haar man aan: lees dit eens.”

Zo’n aanstootmoment is dus het fysieke equivalent van het delen op internet. Op de cover van het nieuwste nummer is een van de headlines: “Hij krijgt pikstraf – omdat zij haar zin niet krijgt”. Nu is het idee van vrouwen die mannen doelbewust seks onthouden geen nieuw concept, sterker nog: er is meer dan 2000 jaar geleden al over geschreven. Maar je bent eerder geneigd iemand aan te stoten bij het woord ‘pikstraf’ dan bij het woord ‘Lysistrata’.

LINDA. hoe en wanneer je wilt

Er zijn weinig Nederlandse bladen zo goed in het creëren van die deelbare momenten als LINDA., en de online aanwezigheid is dan ook indrukwekkend. Je kunt het nieuws volgen op de LINDAnieuws.nl-app. Er is een app waarmee je elke dag gratis naar LINDA.-programma’s kunt kijken. De Facebook-pagina van het blad heeft een half miljoen likes vergaard (meer dan welke Nederlandse kwaliteitskrant dan ook) en talloze mensen liken, delen en taggen elkaar onder de uiteenlopende nieuwsberichten. Alle artikelen en filmpjes leiden de lezer terug naar de website van het moederschip: LINDA.

Daarom is Van der Bijl geen doemdenker wat de ondergang van de papieren media betreft. “Ik denk dat er zeker een markt blijft voor papieren tijdschriften, omdat de ervaring die je met een blad hebt toch anders is dan door een app scrollen of achter je laptop zitten. Maar de manier waarop mensen informatie tot zich nemen, die verandert razendsnel. Ik vind het veel te spannend om daarin mee te veranderen en te experimenteren. Dit is toch de leukste tijd die er is? Online ben je continu aan het optimaliseren. Dat is nooit af. Het is waar creativiteit en data bij elkaar komen.”

Ze is niet nostalgisch over de zogenaamd voorbije tijden van ‘de grote journalistiek’. “Niks is tegenwoordig alleen maar een tijdschrift. Het is jammer voor de journalistiek dat er niet meer mensen genieten van wat er nu kan. Je kunt [als journalist] misschien die tweede fles wijn niet meer declareren, maar je kunt wel met je mobieltje in je eentje een documentaire maken. Ik denk dat er meer mogelijk is. Dat er mensen in de trein LINDA.tv zitten te kijken, vind ik magisch.”

Vanavond is Volksrant-hoofdredacteur Philippe Remarque tussen 00.00 en 01.00 uur te gast in Nooit Meer Slapen op NPO Radio 1.

Ster advertentie
Ster advertentie