Binnenland

Alles-in-1-klachtenpakket Fiber: onbereikbaar, geen internet en verkeerde rekeningen

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. Alles-in-1-klachtenpakket Fiber: onbereikbaar, geen internet en verkeerde rekeningen

[AVROTROS] Het regent klachten over Fiber. Consumenten klagen, met name op het Radar Forum en in de mailbox, over slechte bereikbaarheid van de klantenservice via de telefoon en chat. Mensen worden niet teruggebeld en gemaakte afspraken omtrent levering worden niet nagekomen. Eenmaal geleverd werkt de televisie-, internet- of de telefoonverbinding niet. Daarnaast blijkt het opzeggen van het contract met aangetekende brieven lastig.

Alles-in-1-klachtenpakket Fiber: onbereikbaar, geen internet en verkeerde rekeningen



Niet alleen op het Radar Forum zijn er veel klachten over internetprovider Fiber, maar ook op Klacht.nl en Klachtenkompas zijn veel klachten te vinden. Fiber stond voorheen bekend onder de naam Fype en biedt alles-in-1-pakketten en los internet aan.

Afspraken niet nagekomen

Guardian72 reageert op het forum dat Fiber bij hem gemaakte afspraken niet nakomt. "De opleverdatum zou 27 januari zijn. Monteur ging gefrustreerd weg en de aansluiting werkte niet volledig. Wel internet, maar geen televisie of telefonie. We hebben gebeld met de helpdesk, maar zijn niet teruggebeld." Ondertussen kan Fiber al wel een factuur sturen voor een pakket dat niet volledig werkt. Fiber geeft na drie dagen aan dat alles zou moeten werken en raadt Guardian72 aan om de niet-werkende televisie- en telefoonverbinding als 'storing' te melden.

Fiber levert niet

Dat Fiber moeite heeft met het leveren van producten en diensten blijkt ook uit de klacht van jozik. Hij klaagt dat de televisieverbinding "tot op heden nog nooit heeft gewerkt" en dat "de internetverbinding er om de haverklap uit ligt". Hij wacht ook al vijf maanden op apparatuur voor de glasvezelverbinding. Hij heeft vijftien minuten in de wachtrij gestaan om de klantenservice te bereiken.

Klantenservice onbereikbaar

Radar leest meer klachten over de slechte bereikbaarheid van de klantenservice. Zo geeft gertbralten op het forum aan dat er een hoop misgaat bij Fiber. Hij vroeg begin november internet aan en op 29 november zou de verbinding worden opgeleverd. Helaas bleek de verbinding niet te werken op die dag. Hij klaagt bij Fiber via de website, via de telefoon en op de Facebookpagina, maar er komt geen reactie. "Wachttijden van een uur zijn standaard. Na drie dagen bellen en telkens anderhalf uur in de wacht is het gelukt een medewerker te spreken." Ook de redactie belde met Fiber en stond meer dan een kwartier in de wacht om de afdeling perswoordvoering te spreken.

Quote

Na drie dagen bellen en telkens anderhalf uur in de wacht is het gelukt een medewerker te spreken.

Verkeerde nota

Er zijn niet alleen problemen met het niet-leveren van verbindingen, maar ook met de facturatie blijkt één en ander fout te gaan. Saskia mailde ons en klaagt over een verkeerde nota. "Ik zag bij telebankieren een incasso klaarstaan en de nota was verkeerd. Ik heb de automatische betaling ingetrokken en telefonisch contact opgenomen met Fiber. Na toezegging dat ze de factuur gingen wijzigen heeft Fiber een aanmaning verstuurd naar 'Mijn Fiber' en werd ik afgesloten." Saskia laat weten dat ze een brief gestuurd heeft naar Fiber, maar daarop nooit een reactie op heeft mogen ontvangen. "Zonder naar mijn betalingshistorie te kijken of contact op te nemen word je gewoon afgesloten."

Geen aansluiting, wel betalen

Tim woont in een nieuw appartement en wilde ook graag een internetverbinding. Hij vroeg die aan bij Fiber. Volgens de website van Fiber is hij aangesloten, maar in de praktijk is dat niet zo. Tim krijgt wel een rekening over die periode. Zijn ervaring is "dat de klantenservice de verbinding verbreekt of je vraag ontwijkt". Tim zegt verder: "Het valt mij op dat Fiber een paar weken sneller is met de aansluitdatum. Dit is aantrekkelijk om klanten mee te lokken en als ingangsdatum voor de facturatie."

Fiber weigert deelname aan uitzending

Radar heeft Fiber natuurlijk uitgenodigd om haar klanten te woord te staan in de radio-uitzending, maar het bedrijf wilde niet komen, zo liet woordvoerder Brigitte Kuenen weten. Kuenen stuurt een korte reactie: "Fiber betreurt het feit dat er klanten zijn die het idee hebben niet gehoord te worden. We willen eerst een aantal van de cases inzien voordat we beslissen om aanwezig te zijn bij de uitzending. Helaas wordt die mogelijkheid niet aangeboden." Dat is overigens onjuist. Radar heeft aan Fiber aangeboden de cases in te zien als Fiber zou komen. Kuenen laat weten dat de bereikbaarheid van de klantenservice een tijd lang niet goed is geweest, maar dat er maatregelen zijn genomen om dat te verbeteren.

Contract ontbinden

Anneke van Kesteren is jurist bij het Juridisch Loket. Zij geeft aan dat consumenten hun contract kunnen ontbinden als er sprake is van een wanprestatie. Zij raadt aan dat dit altijd via een aangetekende brief moet gebeuren. Dan heb je ook een bewijs dat je de brief verstuurd hebt. Er is sprake van een wanprestatie als een overeenkomst niet wordt nageleefd en dat is toe te rekenen aan de leverende partij, in dit geval Fiber. Op de website van Radar kan je een voorbeeldbrief vinden waarmee je je contract bij Fiber kan ontbinden.

Reageren? Dat kan onder dit artikel op Radar of plaats een reactie op onze Facebookpagina. Dit artikel in je mailbox? Meld je dan aan voor onze gratis nieuwsbrief.

Ster advertentie
Ster advertentie