Dit kunnen wij leren van het Finse onderwijssysteem

foto: Martijn Grimmiusfoto: Martijn Grimmius
  1. Nieuwschevron right
  2. Dit kunnen wij leren van het Finse onderwijssysteem

[KRO-NCRV] Beter goed gejat dan slecht verzonnen. In aanloop naar de verkiezingen onderstrepen zeven partijen hun speerpunten met een praktijkvoorbeeld uit het buitenland. Wat kunnen we leren van onze Europese buren? NPO Radio 1-verslaggever Martijn Grimmius was op aanraden van D66 in Finland, het land dat al jaren bovenin de PISA-onderwijs ranglijst staat. Wat is er zo bijzonder aan het Finse onderwijssysteem?

"Naast dat er meer verantwoordelijkheid is voor de leraren, zijn in Finland de klassen over het algemeen ook kleiner en naast de gebruikelijke kennisvakken is er ook veel aandacht voor creativiteit", zegt Henmar Moesker, programma manager van de master Talentontwikkeling en Diversiteit van de Hanze Hogeschool in Groningen. Een groep masterstudenten van die school ging naar Finland om te kijken wat zij kunnen leren van de Finse aanpak.

Kinderen gaan in Finland pas vanaf hun zevende naar de basisschool waar ze vervolgens tot hun vijftiende blijven. De lestijden zijn over het algemeen iets korter dan in Nederland, helemaal als je bedenkt dat er tussen de middag ook nog gezamenlijk warm wordt gegeten. Finland wordt door veel landen gezien als het Mekka van het onderwijs. De school die de Nederlandse leraren bezoeken heeft al aardig wat nationaliteiten over de vloer gehad.

Docent is een beroep met status

Die bezoekers uit alle hoeken van de wereld zien ook dat de leraren in Finland hoger zijn opgeleid. Ze hebben allemaal een master aan de universiteit gehaald. Het vak van leraar heeft in Finland veel status en dat uit zich onder meer in het aantal aanmeldingen bij de opleiding tot docent.

Professor Jari Lavonen van de Universiteit van Helsinki is onder meer verantwoordelijk voor de lespakket van de lerarenopleiding. "Slechts vijf procent van de studenten die leraar wilde worden, konden worden toegelaten tot de opleiding", vertelt hij. "Naast verschillende testen worden er toelatingsgesprekken gevoerd en alleen de meest gemotiveerde studenten worden toegelaten tot de lerarenopleiding."

Er gaat al veel goed in Nederland

"Ik zie vooral dat er al veel goed gaat in Nederland en dat we tegen dezelfde dingen aanlopen", vertelt Wouter Wolthuis. "Een groot verschil is wel dat leraren hier veel meer ruimte hebben voor eigen keuzes. Er wordt minder getoetst en minder verantwoording afgelegd. Dus ik zou zeggen: meer vertrouwen bij de leerkracht. Dan doe je prachtige dingen."

Bekijk hier de reportage van Martijn Grimmius en de reactie van D66

Ster advertentie
Ster advertentie