Achtergrond

NTR-directeur Paul Römer reageert op kritiek

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. NTR-directeur Paul Römer reageert op kritiek

[KRO-NCRV] NTR-directeur Paul Römer wil af van de reclameblokken bij de Publieke Omroep, zei hij dit weekend in De Telegraaf. Zijn uitlatingen leverden hem veel kritiek op, want: hoe dat te betalen? Vandaag reageert Römer in het Mediaforum op NPO Radio 1. ''We hebben te lang geen goede discussie gevoerd.''

Weg met de STER-reclames, misschien wel weg met NPO Radio 2 en NPO Radio 5. Scheelt een hoop geld, waarmee dan geïnvesteerd kan worden in nieuwe, experimentele programma’s. De gemiste reclame-inkomsten van 180 tot 200 miljoen zou de overheid moeten compenseren.

Zwart-wit

Gerard Timmer, directeur van BNN-VARA, klinkt vandaag wat verbolgen in de Volkskrant. ''Als baas van het Sinterklaasjournaal gaat de directeur van de NTR de dingen blijkbaar toch wat zwart-wit zien. Het plan kan alleen worden gerealiseerd indien de politiek tot volledige en duurzame compensatie over wil gaan. Niet ten dele. Dat schaadt de functie van de publieke omroep.''

''Dat zijn grote woorden, maar dat laat ik aan hem'', reageert Römer. ''Hij provoceert natuurlijk ook een beetje door me de baas van het Sinterklaasjournaal te noemen. Ik ben ook de baas van Nieuwsuur en Andere Tijden.'' Dat zijn omroepcollega bang is dat de STER-inkomsten verdwijnen, begrijpt hij echter wel. ''Maar als je alleen maar in een hoekje bang gaat zitten zijn gebeurt er nooit wat. Waarvoor zijn we er nou eigenlijk? Niet om er een smalle Publieke Omroep van te maken.'' Met het verdwijnen van de STER zou het 'juk van de kijkcijfers' wegvallen en kunnen omroepen meer experimenteren, wat de pluriformiteit ten goede zal komen, denkt de NTR-baas.

'Houd je als politiek aan de oude afspraken'

Volgens Römer kost de NPO niet zo veel geld in verhouding met de publieke omroepen in het buitenland. ''Dus schaf die reclame af en houd je als politiek aan de oude afspraken.'' Waarmee hij wil zeggen: de politiek biedt ruimte aan iedereen en bemoeit zich niet met de inhoud. Wat betreft de kritiek zegt Römer: ''Het is sowieso goed dat er weer eens discussies is over de Publieke Omroep, te lang hebben we geen goede discussie gehad.'' Donderdag heeft hij overigens een afspraak met NPO-baas Shula Rijxman. Staat de STER dan ook op de agenda? ''Nou en of!''

Ster advertentie
Ster advertentie