Achtergrond

Hoe deze Nederlandse marketeer Estland op de kaart zet

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe deze Nederlandse marketeer Estland op de kaart zet

[KRO-NCRV] De digitale hoofdstad van de wereld. Amper 1,3 miljoen inwoners telt het piepkleine Estland, maar op het gebied van digitale innovatie is het land koploper. Overal ter wereld kun je e-burger worden van de Baltische staat en Skype heeft er zijn roots liggen. “Het probleem is dat Estland vergeet om dit aan de wereld te vertellen”, weet marketeer Peter Kentie, een beroemdheid in Estland.

Vanaf komend weekend is Estland voor een half jaar voorzitter van de Europese Unie. “En daarna bestaat het land precies 100 jaar. Kortom; genoeg podia om het land onder de aandacht te brengen”, weet Estland-fan Kentie.

In het dagelijks leven is hij citymarketeer van Eindhoven en onlangs bedacht Kentie een eigen huisstijl voor het land. “Estland is niet zo goed in het ‘verkopen’ van hun digitale handelsmerk. En dat terwijl wij op het gebied van digitale innovatie juist veel kunnen leren van de Esten.”

Quote

Het marketingplan voor Estland was een cadeautje

Peter Kentie, marketeer

Zelf is Kentie al twee jaar e-burger. “Overal ter wereld kan iemand digitaal burger van Estland worden. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om een bedrijf op te zetten in Estland en daarbij voet te zetten in Europa zonder naar het land te moeten afreizen.”

Bron: Facebookpagina Just Estonishing

Huisstijl Estland bedacht door Nederlander

Het feit dat Estland zichzelf niet goed kan verkopen zette Kentie aan het denken. Hij bedacht de marketingcampagne 'Just Estonishing’. “Na een conferentie in Finland sprak ik met het officiële marketingbureau van Estland”, blikt de marketeer terug.

“En al snel kwam ik erachter dat Estland een digitale grootmacht is.” Eenmaal terug in Nederland fietste Kentie door Eindhoven. “Toen zag ik een busje met de letters EST op de zijkant. Met die landcode zijn een tal van mogelijkheden te bedenken. Bijvoorbeeld ‘greatEST’, ‘coolEST’ en ‘be my guEST’. Niemand had dat ooit bedacht.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Informatie delen zonder winstbejag

De huisstijl diende Kentie in bij het officiële promotiebureau van Estland. 'Why is he doing this?' was de eerste reactie van het Estlandse promotiebureau. “Logisch want ik heb het plan in mijn vrije tijd uitgewerkt en ik vraag er geen cent voor.”

Het duurde dan ook even voordat de Esten zijn plan serieus namen. “Het land is pas in de jaren 90 bevrijd van de Sovjet Unie. Ze zijn extreem wantrouwig.” De marketeer zet doelbewust in op informatie delen zonder winstbejag. “Dat zouden we veel vaker moeten doen.”

Luister straks om 9.30 uur naar het gesprek met Peter Kentie in De Ochtend op NPO Radio 1.

Ster advertentie
Ster advertentie