Achtergrond

'Waar ik echt van geschrokken ben, is de islamofobie'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Waar ik echt van geschrokken ben, is de islamofobie'

De komende weken duikt journalist Tijs van den Brink in de wereld van de moslims in het programma Tijs en de ramadan. Het heeft Van den Brink naar eigen zeggen veel geleerd: niet alleen over de ramadan, maar ook over de heftige reacties die het oproept.

“Ik heb een vlog gemaakt over twee dagen vasten en wat je dan voor drek over je heen krijgt, dat wil je echt niet weten”, zegt Van den Brink in De Ochtend op NPO Radio 1.

Van den Brink vond het leuk om een gelovige familie te ontmoeten die echt Nederlands zijn. “Daar word ik wel hoopvol van, als dat soort families meer in zicht komen en het winnen in die gemeenschap”.

Echte imam of Malle Eppie

In het Mediaforum noemen forumleden Joost Oranje en Pieter Klok het programma interessant en mooi gemaakt, maar ze missen wel de diepgang en de ruimte om door te vragen. Als voorbeeld noemt Pieter Klok de imam die in de eerste uitzending aan het woord komt. “Je ziet dan toch zo’n imam, wat is dat voor Malle Eppie, hoe serieus moeten we die nemen, hoe groot is zijn achterban?”, aldus Klok.

Meer diepgang had gekund, aldus Van den Brink, maar dan was het een lang interview geworden. In dit geval is gekozen voor een andere opzet. “Ik heb geen wetenschappelijk onderzoek gedaan, maar een journalistiek onderzoek. Ik laat in mijn programma twee kanten zien, maar de grote groep daartussenin, daar zit eigenlijk het spannende verhaal. Wat gaan die doen?”

Het Facebook-panel beslist

Voor dit programma is voor het eerst gebruik gemaakt van een Facebook-panel. Zo’n 100 volgers mochten meebeslissen over de inhoud van het programma. Zo werd ervoor gekozen dat Tijs midden in de nacht op bezoek moest gaan bij een kickboksschool in plaats van een Turks theehuis. Commentaar op de beelden werd in tekstballonnetjes in beeld getoond. Voor Pieter Klok was dat vermoeiend. Hij wil liever gewoon tv kijken en hij gaat ervan uit dat een journalist wel weet welke vragen er gesteld moeten worden.

Slechte kijkcijfers

De kijkcijfers van de eerste uitzending zijn redelijk dramatisch: 176.000. Dat is voor Van der Brink teleurstellend, maar hij heeft zich aangeleerd om daar laconiek mee om te gaan. “Je kan altijd nog terugkijken!”

Bekijk hier de eerste aflevering van Tijs en de Ramadan.

Bekijk hier het Mediaforum

Ster advertentie
Ster advertentie