Achtergrond

Hoofdredacteur BNR: ‘Breng Formule 1 op open net’

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoofdredacteur BNR: ‘Breng Formule 1 op open net’

[KRO-NCRV] Terwijl de betalende kijker gisteravond in zak en as zat na het uitvallen van Max Verstappen in de Grand Prix van Canada, zag het grootste deel van Nederland niets van het teleurstellende resultaat. Het populaire Formule 1 is namelijk alleen te zien op een betaalzender. “Onacceptabel”, vindt Sjors Fröhlich. “Er is sprake van willekeur en dat moet veranderen.”

Het Europees Parlement besloot in 2000 dat grote (sport)evenementen niet achter een zender terecht mogen komen die niet voor iedereen toegankelijk is. In de mediawet werd een evenementenlijst samengesteld. Hierin zijn drie niveaus te onderscheiden: integraal rechtstreeks uitzenden, delen live uitzenden of een samenvatting tonen op het open net. Dat open net kan zowel een publieke, als commerciële zender zijn.

Quote

Onbegrijpelijk dat sporten als Formule 1 niet voor iedereen te zien zijn

Sjors Fröhlich, hoofdredacteur BNR


“De staatssecretaris stelt een lijst samen en vraagt advies aan sportbonden en media”, legt Sjors Fröhlich, hoofdredacteur van BNR, uit in het Mediaforum op NPO Radio 1. “Maar het is onbegrijpelijk dat sporten als Formule 1 niet voor iedereen zijn te zien. Dat geldt ook voor grote muziekevenementen als Lowlands, terwijl Pinkpop weer wel op de lijst staat. Er is sprake van willekeur.”

Formule 1 belangrijk voor de maatschappij

De hoofdredacteur van BNR pleit voor een dynamische lijst. "Natuurlijk begrijp ik dat Formule 1 de afgelopen tien jaar zonder Verstappen niet interessant was”, reageert Fröhlich. “Maar wanneer er verschuivingen plaatsvinden moet de lijst worden aangepast.” Het evenement moet volgens één van de criteria in de mediawet samenbinden en belangrijk zijn voor de maatschappij. “Het moet wel een aanzienlijk belang voor de samenleving hebben”, nuanceert Fröhlich. “Maar dat is voor de Formule 1 toch wel bewezen?”

Forumlid Catherine Keyl, columnist bij De Telegraaf, is het eens met de hoofdredacteur van BNR. “In het buitenland bijvoorbeeld wordt met bewondering gekeken naar ons cricketteam”, weet Keyl. "Maar ik zie het nooit op tv.”

Meer weten? Kijk hier het hele Mediaforum terug:

Ster advertentie
Ster advertentie