Achtergrond

Waarom deze jongeren hun generatiegenoten wèl bereiken

foto: Supergaandefoto: Supergaande
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom deze jongeren hun generatiegenoten wèl bereiken

[EO] De Beste Social Awards worden op 8 juni voor de vierde keer uitgereikt. Wat opvalt aan de lange lijst met genomineerden is dat er bijna alleen maar jonge mensen in de prijzen kunnen vallen. Jongeren die andere jongeren weten te bereiken - de doelgroep waar traditionele media heel erg naar vist, maar zelden weet te bereiken. Waar ligt dat aan? Drie genomineerden - de jongens van Supergaande en vlogger/snapchatter Quinsding - gaven bij Langs de Lijn En Omstreken antwoord op die vraag.

1. Wij zijn… de doelgroep

Hoe erg het ook voor de hand ligt, een van de belangrijkste redenen waarom het hen wel lukt is omdat zij middenin de doelgroep vallen. YouTuber Nesim El Ahmadi (24) van het genomineerde duo Supergaande (333.000+ abonnees): “Wij weten wat er speelt onder de jeugd. Wij zijn zelf jong en op straat tijdens onze straatinterviews spreken we dus ook jongeren aan. Bij de oude media heb je redacties waar vaak wel jonge mensen rondlopen, maar de knopen altijd doorgehakt worden door eindredacteuren van boven de 50 die zich niet kunnen inleven in het onderwerp. Dan sneuvelen juist de beste onderwerpen.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Een van de kanshebbers van de Snapchat-award is Quinty Misiedjan (20). Zij is kritisch op de opties die je als kijker krijgt bij Uitzending Gemist: “De standaard op YouTube is een full HD video. Als je dat al niet kan faciliteren op televisie, of op je Uitzending Gemist-pagina dan ben je jongeren al kwijt. Die zijn dat juist gewend! Het zit hem in dat soort kleine dingen. Er zijn ook genoeg mensen die wel weten hoe het op internet werkt om dat terug te vertalen naar televisie, maar die moeten dan ook echt ingehuurd worden en dat wordt tot nu toe te weinig gedaan. Ze - de traditionele media - laten daar echt kansen liggen.”

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

2. Wij zijn… oprecht

Quentin Correia a.k.a. Qucee (25) is de andere helft van het YouTube-duo Supergaande en vlogt, net als zijn maatje Nesim, zijn privé leven. “Ik wil laten zien hoe het echt zit. Ik ga niet doen alsof. Op televisie heb je veel reality soaps. Soaps, dat zegt het al. Als ik chagrijnig ben ga ik niet voor de vlog blij doen. Je kijkers trappen daar echt niet in. Als er bepaalde dingen spelen in mijn leven – uitzonderingen daargelaten – dan vertel ik dat ook.. Je praat recht in de camera tegen je kijker. Dus je moet zo ook vertellen hoe het zit. Als ik in een Q&A zeg dat ik niet rook en een fan spot me met een peuk in mijn mond op straat, dan geloven ze je niet meer en zo wil ik niet zijn.”

Nesim denkt er ook het zijne over: “Ook met de straatinterviews, we kiezen onze interviews ook uit onze ervaringen. Als we er zelfs niks zinnigs over kunnen zeggen, kunnen we beter helemaal niks zeggen.”

3. Wij zijn… vernieuwend

Het is moeilijk om origineel te blijven en unieke formats te verzinnen. Supergaande en Quinty proberen dat op hun eigen manier te doen. Nesim en Qucee hebben naast de straatinterviews ook nog het spel ‘Het rad van Supergaande’ en een talkshow. “Wij zijn de eerste in Nederland met een talkshow op Youtube. En het slaat ook echt aan,” zegt Qucee.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Nesim valt zijn collega bij: “Wij nodigen de mensen uit die normaal geen platform krijgen (rappers, YouTubers) in DWDD of PAUW, of echt maar 8 minuten maximaal en dat is het. Wij willen alles weten en zijn echt geïnteresseerd.” Qucee: “Wij gingen met rapper Boef in gesprek omdat we meer over hem wilden weten. We kwamen er toen achter dat zijn ouders in Frankrijk wonen. Dat hoor je niet in DWDD.”

Quinty maakt vooral video’s en snaps die herkenbaar zijn voor haar volgers. “Als ik in de lift sta en er staat zo’n lullig muziekje aan - dan film ik dat. En op maandagochtend drink ik heel veel koffie. Mijn volgers herkennen zich erin en dat slaat goed aan. Verder probeer ik ook veel te vernieuwen en heb ik leuke projecten in aantocht.. maar dan kan ik niet zoveel over zeggen.”

Ster advertentie
Ster advertentie